About Me

My photo
I'm “Biol”“logy” teacher at MRSM Beseri...hehehehe!..i quite garang masa ngajar..but I’m good teacher. ..tanya my students!! 17 Jun 2016 anniversary jadi cikgu ..heppy 14 years for being a good teacher! Not talk too much but..ada ramai kawan2!..I'm a “mithali” isteri to AMIZAL insyaAllah.. and a loving+caring mother to AMMAR BADLISYAH ,amp; ALIFF ISKANDAR..& ALEESYA HANA...so far, i'm just living my life with a big smile.  ! i have a lovin' husband , 2 sons & sorang anak dara comel who loves me just as much… Stay kat Kangar Perlis..walaupun I’m JOHORIAN …hubby da beli rumah for our fmly…heppi sangat.. Alhamdulilah .Thanks Abg.

Thursday, December 30, 2010

Cemerlangnyer result PMR kami..

Berita da basi...baru nak tulih...huhuhuhu
emmm...bukan aper..masa result ni kuar,kami sibuk melayan tetamu dari Melaka..so malam nie baru nk story sikit pasal kecemerlangan Maktab kami...dalam PMR 2010...:)
Calon PMR kami tahun ni ada 140 org...74 org dapat straight A's!!wahhhh...tahniah utk batch Jubli Perak nie....depa nie 1st batch amik PMR
Result subjek sains pon BAGUIHHH...huhuhu..114 org berjaya mendapat A!!wahhh tahniah lagi utk diri ku dan juga kengkawan dari unit sains...alhamdulilah...yang the rest tu dapat B...emmm xpela..tahun depan target 100% A!...boleh kerrr???insyaAllah...
Kalau nak berjaya ni mesti kena rajn kan...
lepas tu ada 3 PETUA kejayaan yg aku nak kongsi bersama2...
  1. Jangan abaikan solat
  2. Hormat guru2
  3. Jaga disiplin belajar

mulut aliff yg sangat bising

emmm...mcmana ibu nak tulis psal anak ibu nie yerrr...
aaa....sekarang nie..mulut aliff sangat bising...semua benda dia nk tegur..BAK!!...BAK!!...huuhu...mcmtula bunyi nyerrr...kelakar pon ada...
kalau kita tgh makan...mesti bunyi mcm tu..nak mintak sikit kot??huhuhuhu...
lepas buat bunyi tu..di gelak2...hehhe...alif...alif...
nanti ibu na amik video anak ibu nie...hehehehe

seminar pemantapan guru MRSM beseri 2011

wahhh...hari ini adala hri yang sangat memenatkan...
bayangkanlah dari jam 7.30pagi kuar umah... sampai kul 6 ptg baru sampai umah
aku ada seminar pemantapan guru kat Brasmana Hotel...kiranya macam orientasi utk semua guru2 yang sudah lama bercuti...yg da agak berkarat je brain nie...tapi yg pastinya lepas semua modul2 yang telah dibentang...aku terasa
SANGAT TEPUUU...
banyak sgt input...huhuhu yg utamanya pengetua asik cakap pasal satu.. benda nie...kak dah kata lama dah cuma baru je aku dgr ...MRSM The Way Foward...dan semestinya pasal tingkatkan KECEMERLANGAN..guru dan juga pelajar2 dan juga semua program2 yang membezakan antara MRSM dengan sekolah2 lain...
pengetua juga ingatkan semula pasal semua program pengayaan MRSM...
KAT 1,KIKS,SEM,SRSn SSRS
macam nak menjerit jerrr...uwaaaaa...letih...ni baru bleh nak tgk laptop...balik tadi berpinar2 je mata...tapi sempat buat sotong celup tepung bagi kat ammar...kesian anak ibu..seharian ibu tinggal ke seminar...

Tuesday, December 28, 2010

ToloCar

Tolocar yang sangat comel...:)
Ini kisah kereta kecik kat atas tue...ayah beli hadiah kat adik aliff...rm45..beli kat the store kangar..masa ni nk shoping baju abg ammar..seluar+tie kerja ayah..ibu pun tumpang sama beli kain dalam..3helai ibu beli buat stock..huhuhu
nampak2 tolocar tue..terus berkenan..amik n bayar..
balik2 umah adik aliff suka jugak naik..tapi xberapa pandai lagi..
TAPI abg ammar yg naik sakan...sampai malam..esok pagi tu asik naik jer...seronok sgt tgk abg ammar.."dulu ibu beli xmcm ni kat abg ammar??"..'ibu beli rabbit jer'huhuhu
Layanla gambar abg2 ammar naik tolocar tue..

selamat tinggal Botol susu

Ini pulak citer pasal botol susu abg ammar..abg ammar nie da 5 tahun..
masih berbotol susu lagi..:)
lama dah ibu nak beli botol susu mcm kat atas tue...jenis Philip AVENT cari kat kangar xde pun...last2 jump kat PasificAlor star masa kami p shopping 25/12 ritu..terus je ibu amik..rm49..tapi ada less 20%
masa tu ada warna biru n kuning...abg ammar choose yg kat atas tue...kuning bergambar zirafah..
"terima kasih ibu beli kat abg ammar"..biasala ammar mmg anak yg baik...
'sama2'...'nanti2 abg ammar boleh buat susu sendiri tau..'
"abg ammar nak bawak p skolah..bekal air milo"
"kalau kita baring sambil hisap pun xtumpah ke ibu?" 'aah"aku jawab

zoo abg ammar

adik aliff semakin terer memanjat dan berdiri

ni gambar ayah yg snap..

dalam minggu nie adik aliff memang berusaha gigih utk memanjat...xkira apa sajer...mesti nak panjat..so kami nie kena la berjaga2..duduk kat tepi dia..

kalau da panjat ue bising je mulut..BANGGA ..tanda seronok la kot..hehehehe

Terer la dik aliff tue..punggah kotak printer kwn ayah... Aaaa...tgk tue..dinding pun adik aliff cuba panjat nak berdiri..gigih sangat..tapi xbrjaya berdiri..mungkin xde tempat nak berpaut..LICIN..tambhan pula dia pakai stokin..huhuhu last2..main kotak kat sebelah tu jer..

Kuih Lompang

Ini gmbar kuih lompang yg aku buat tahun 2009...huhuhu lamanya baru nak buat,patutla xjadi...rsepi pun nth hilang kemana...eh,korng perasan x..klau yg atas nie berlubang............
YANG NILA KITA PANGGIL KUIH LOMPANG..sebab kot tgh2 tu berlompang...huhhu bar jadi...harini punya xjadila..xpela aalkan ammar kata sedap!!
KUIH NI KEGEMARAN AMMAR..ayah?boleh kot sikit2..huhu ibu pun ala2 je suka..tapi sebabammar suka sangat...MAKA ibu pun buat laaa...sebab SAYANGKAN anak ibu nie..
Wahhh...pepagi lagi ibu da buka laptop...nak cari resepi buat kuih lompang nie...
Malam tadi ada dialog2 dari ammar yg posyooo tu
"ibu...esok ibu buat kuih yg warna hijau mcm kat kedai warung ismail tu...buat sarapan ammar dgn ayah nak makan..bagun tdo trus nak makan"
"Ibu kena tido awal sikit mlm nie sebab esok nak buat kuih".
WAHHH...MENGORDER ANAK AKU NIE..
Resepi ni aku amik dari blog kak asma..copy ek kak...
tapi aku kena oter sikit..xtaula..kot aku sukat tepung tu xbetoi...
AKU UBAH TEPUNG BERAS TU JADI 3 CAWAN :xguna air kelapa pun.. Bahan-bahannya: 2 1/2 cawan tepung beras 2 1/2 cawan air 1/2 cawan tepung ubi 1 cawan gula pasir 2 cawan air ( akak guna air kelapa) 1 tsp air kapur 1 tsp esen ros pewarna merah dan kuning 1/2 biji kelapa parut. Cara-caranya: Masak gula pasir dengan 2 cawan air hingga gula larut dan ketepikan Bancuhkan tepung beras dengan 2 1/2 cawan air hingga sebati dan tidak berketul-ketul .Masukkan air kapur.Kacau Tuangkan air gula kedalam bancuhan tepung dan kacau hingga sebati.Masukkan esen ros Bahagikan adunan kepada 3 bahagian_satu bahagian warna merah,satu lagi warna kuning dan biarkan satu bahagian lagi dengan warna asal Panaskan acuan lompang dalam pengukus.Isikan aduanan dalam acuan lompang hingga penuh.Kukus hingga masak.Biarkan ianya sejuk baru keluarkan kuih lompang dari acuannya.Hidangkan dengan kelapa parut yang digaul dengan sedikit garam.

Daftar PASTI ammar..

Friday, December 24, 2010

kerana sebiji epal

Haaa..tgk la adik aliff ni...aksi apa pun ibu xtau...pandai sungguh...
masa nie kami tgh lunch..biar dia dlm walker...berpusing2 la dia dlm umah dgn walker tue..
Tapi...tgh asik mkn tue,tgk2 adik aliff da buat aksi stunt mcm tue...
ibu gabra jugak...(tapi sempat snap gambar dia...huhuhuhu)
Sebabnya dia berkenaan sgt kat buah epal atas daybed tue...bersungguh2 menghisap buah sampai ibu panggil..buat2 muka blurrr jer...
nasib bik xjatuh tertunggeng!!
adoii la nak bertuah ibu nie...tgk la kaki dia dok kat mana masa panjat walker tue..
seingat ibulaa...abg amar dulu xbuat pun mcm nie...emmmmm...xtaulaa

Tuesday, December 21, 2010

batang yg ke 6!!

wahhhhh...syok sgt..pokok buluh kami kat depan umah tu da mengeluarkan anak...walaupun da padat akarnya...masih subur...anak yg baru...bertambah rimbun sikitla pokok tu nanti...bleh buat berteduh dari panas...:)

wahh...da dapat beg Roda

Ini cerita ptg tadi...dlm jam 3 kami 4 beranak kuar ke kangar...dengan tujuan...na beli beg Roda utk abg ammar...
"ibu...bila nak beli beg roda nie?"....."ibu kata tadi nak p beli beg roda ehhhh...ibu tipu..."
"kwn ammar ramai guna beg roda...ammar nak beli Ben 10...bleh ibu?xbleh?"
hehehe...itula antara ayat2 abg ammar dari awal bulan ritu...xsar2 nak memiliki beg roda...nak bwk p PASTI...so ptg tadi sampaila kami ke PASARAYA ten...ten...:)
Kat gambar atas tu...trus ke tmpat jualan beg...
PILIH...TEST,BUKA ZIP...RODA pulak...TARIK...
semua abg ammar buat...
"okla ibu ini lah...." abg ammar pilih warna biru gelap...n yg pastinya ada gambar BEN 10!!
msuk ke dalam pulak...
'ammar tgk nie...'....ayah tunjuk pencil case BEN 10 pulak...huhu
abg ammar terus belek2...nak amik satu la tu...:)
"Terima kasih ibu...beli beg kat ammar...terima kasih ayah..."
Kami balik dengan gembira...p makan bihun sup kat SERIAB...
kat umah ada lgi dialog2 abg ammar
"gembirala hri nie..." "ammar rasa syokla ibu...dapat beg roda tue"
"buku2 5 tahun tu ammar xnak bubuh dlm beg tue...nanti buku2 6 tahun lagi banyak..."
* abg ammar belajar rajin2 yerr....(ibu beli beg dgn harga murah jerrr...xde brand hebat2 sgt tue...rm19.90...bersyukur...)

lebih 0.25 sen dari tahun lepas...

Malam ni ntah mimpi apa...tergerak hati nak tgk berita...yg pastinya tv 3 laaa...huhuhu...uihhh...tajuk entry mcm suprise jerrr...aper ek??hahahaha...
biasala hujung tahun nie...sibuk mengira DIVIDEN n BONUS tahunan...
Gembira rasa hati...
huhuhu...ASB...kira cepat berapa anda dapat???
Biarla Rahsiaaaaaaaaa.......:)
Cikgu Rai...jgn lupa bayar zakat yerrr.....

choho cek

Okay, sekarang ni nak kongsi resipi kek kukus coklat pulak: Bahan A (masak dan sejukkan) 1/2 cawan susu pekat manis 1 cawan susu cair (guna susu kotak dutch lady pun boleh) 1/4 serbuk koko 1 cawan minyak masak Bahan B (pukul hingga kembang) 3 biji telur 1 sudu kecil ovelette Bahan C (ayak) 2 cawan tepung gandum 1 sudu kecil soda bikarbonat 1 sudu kecil baking powder Cara-caranya: Campurkan semua bahan A, B dan C Kukus sampai masak Kalau nak comel2 masukkan dlm bekas kecil2

memori puting kopek!!

Kenapa aliff selalu menangis bila nak masuk buai??

aliff di dalam buai..baru lpas menangisss...
alahai anak ibu tonyoo yg sorang nie...
selalu sgt menangis bila nak masuk buai...bersungguh2 menangisnya...
"kenapa ye adik???"
dulu ms usia 2-7 bulan..boleh la masuk buai tu...tdo wpun sekejap...lepas tu ibu beli pulak buai electric...kot2 adik nak tdo lama sikit...tapi xjuga...emmm...paling lama bleh tdo 2 jam...tapi itu jarang2 berlaku...selalunya 20-40 minit jerrrr...
sekarang nie masuk buai jer trus nangis...kalau da ngantuk sgt je baru tdo...kesian kat ibuuu...

Sunday, December 19, 2010

Kunjungan org melaka

Heeeee....malam da ni kul 10.14.. tdokan aliff..baru lepas makan2 kat umah..keluarga kak ina n abg halim dari melaka dtg umah kami...huhuhuseronok sgt...xde gambar lagi..esok baru nak snap...
rini fmly kak ina bertolak ke langkawi setelah 2 malam du rumah kami...kami doakan depa selamat sampai pergi dan balik...

Saturday, December 18, 2010

suka sgt tgk aksi2 tonyoo ibu nie...
waktu main..gelak suka sgt...tapi dalam minggu nie..xtaula kenapa dengan aliff nie..garang sangat...terutamanya dgn abg ammar...kalau abg sentuh bdn dia sikit pun...menjerit dan mengaummmmm....kuat sgt dgr sampai umah makcik ros...
emmm...anak ibu jgn garang2 sgt yerrr...kesian dgn abg ammar...
"kalau adik buat mcm tu lagi kat abg...abg benci adik nanti.."
ayat abg ammr bila adik tarik rambut dia...
"adik xtau pape pun ammar...kecik lagi..mengalahla dgn adik tue.."
"buat2 xtau pulak...tu tau cakap PAPA...PAPA...PAPA..."ammar ckp lagi...
emm...kadang2 xtau nak bagi faham mcman dgn abg ammar nie...
tapi kdg2 abg ammar kata..
"abg sayang adik aliff..tapi dia xnak dgr cakap abg laa ibu..."
huhuhu...xpela mugkin amik masa utk ammar memahami...

cermin dinding

salam hari sabtu...masih mood cuti sekolah...hehehe tak tau bilanya nak mula tgk buku2 dan tanda PEKA budak2...masih mengemas rumah...dan juga cuba mencantikkan rumah...:)
ini cerita semalam...kami pasang ermin dinding kat ruang yg kami renovate tahun 2009...huhu lama gila baru bleh nak buat...dulu idea mcm2 nak tutup cermin tingkap kat atas tue...last2 baru la dapat idea pasang cermin tue...rasa mcm cantikkk...(perasan sendiri)..
agak besar cermin tue...sebab ikut saiz cermin tingkap alminium...6kaki x 4 kaki...dengan rega rm 305.00..tempah kat kedai cermin seri padu seriab,perlis..

Friday, December 17, 2010

abg ammar potong rambut

Baru lepas mandi nie...balik dari potong rambut

laksa lagi..

harini menu utk lunch kami adalah laksa...huhuhu..beli kat kakak tepi kedai buah tu...rm2.50..banyak sangat..bleh makan dua org
Laksa ni org kata xbleh dimakan oleh org baru bersalin...aku??xp kot da 8 bulan usia adik aliff tu

Keladi..

Ni satu lagi pokok yg kami tanam atas pasu kembar tiga...
spesis keladi menjalar..cantik sgt kalau biar terjuntai kebawah
tapiiii...ad org kata pokok nie membebaskan gas yang membahayakan kita...betoi kerrr??

Pengaga Air

Pengaga ni sebenarnya dulu kami tanam atas tanah...tapi sebab pokok nie mudah sgt menjalar..habih rumput karpet kami...(rasanya ni spesis dominan jugak nie...) buang habih...lepas tu sajela taruk atas pasu tue...
emmm da hidup pun!! tapi ok jugak la nampak cantikkkkk

Result PMR 2010 keluar 23/12 nie....

potong rumput

Ini cerita pagi semalam...xsempat nak upload..
ayah potong rumput..dan seperti biasa abg ammar akan tolong..rajin sgt anak ibu nie...walaupun ada main2 waktu tu..tapi xpe..tolong ayah jugak..
Dulu2 sebelum ada adik aliff..ibu akan tolong ayah jugak manage taman mini kita tue...tapi skang abg ammar pulak...tgu adik aliff besar kita buat sama2 ok!! :)

ikan...

salam hari Jumaat yang agak mendung...basuh baju da 2 round..xau nak sidai ka dlm ke luar...tinggal dulu..harini pagi2 kmi da kuar makan...teringin nak makan nasi kandaq!so 9.30am tadi da sampai HAMEED NASI KANDAQ kat MEDAN SELERA KAT PASAR BESAR SENA...huhu kat mana??semestinya kat perlissss...:) murah jugak...kami makan bertiga dgn segelas air teh tarik n ais kosong dgn rega RM14.70...alhamdulilah...kenyang
Lepas makan p beli ikan pulak...kat kedai cina seblah kdai moto kangar...gambo kat ataih tu ikan SMUNKY entah betoi idak ejaannya...hubbyku kata murah 50 ekor rm5 jerrr...dapat 2 percuma pulak 2 ekoq..huhu...
DULU ADA IKAN DLM KOLAM TU..
TP DA MATI MASA BANJIR BULAN LEPAS..:(
Ammar la yang jadi tukang rasmiya...masukkan dalam water feature kami tue... Duk elok2 dalam kolam tu yer SMUNKY...

Thursday, December 16, 2010

Apom Beras Mekar

memang banyak dapat apom nie..yang kelakar nya..lepas aku kukus kali ke 3..apom aku nie dah x mekar...(xpecah2 kat atas tue) confius jugakkk...
mungkin semakin lama bahan tu di anaerobikkan oleh yis...semakin lembut..huhuhu
acctually aku xperap sampai 3 jam...2 jam je da kukus...tu yg jadi cantik...mekar mcm bunga...(perasan laaaa.eh hubbyku kata kalau buat apom yg mekar tu baru jadi...betoi kerrr???)
Resepi kuih ni amik dr blog kak jun..copy resepi ye kak...:)
Bahan2
•2 cwn nasi •2 cwn tepung gandum •2 cwn tepung beras •1 cwn brown sugar •3/4 cwn gula pasir •2 1/2 cwn air •2 sudu kecil yis (mauripan) •kelapa parut dgn sedikit garam
Cara-cara 1.Blend nasi dan air sehingga hancur(masukkan air sedikit-sedikit..blend sampai halus) 2.Setelah hancur, campur brown sugar dan gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati. 3.Dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis. 4.Selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati. 5.Perap selama 3 jam. 6.Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain. 7.Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil. 8.Masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit.. 9.Hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam..atau enak dimakan begitu saja.
Sgt jadi dan Sedap sgt

Doktor gigi yg baikk...

Ini cerita 2 hari lepas...kami bw abg ammar jumpa dengan doc gigi...pertama kali nie..sebabnya gigi abg ammar berlubang kat atas sebelah kiri...masa kt klinik tu doc asik puji gigi abg ammar cantik...:) sembang2 dgn abg ammar...sekejap je tampal gigi tue...kat Klinik Kesihatan Kangar...xyah bayar sebab kanak2 sekolah.

biskut lagiii...

Hariini makan 2 keping...xcukup!mengamuk nak lagi...tapi ibu xbagi...bg minum jerrr...lepas tu seharian mood adil aliff xok...asik nak marah semua org..sampai abg ammar kata
"ibu baca2 ayat kursi tiup kat dahi adik tue..."
ibu tersenyum dan buat mcm abg ammar suruh...huhuhu.baca habih ayat tu tambah dengan surah insyirah...niat bagi adik aliff BERTENANG dan tiup kat ubun2 dia

cabai kering + garam

Untuk menghilangkan rasa yg sangt pedas...rebus dulu cabai tersebut bersama dengan garam...basuh then baru blend utk buat sambl tumis...atau asam pedas

sedapnyerrr...

ibu tgk adik aliff mcm lapo jerrr...mulut dia bising sgtt...kalau tgk org bwa makanan...mula la dia tumpang kalut..nak mkan juga!!tau je org ada makanan...so ibu bail biskut marrie tue...habih SEKEPING...kenyangggg

kami

ni semua ibu snap gambar masa depa dua beradik tgh main...ab ammar excited sgt nak angkat adik liff tue...:) adik pulak marah bila kena angkat...layan je la gambar2 kt atas tu

jari siapa kah ini????

NEW Air Conditioner

byk sungguh entry nak post harini...ni gambar terbaru...umah kami akan bertambah sejukkkkkkkkkkk...hehehe.pasang 1.5 hos power..
ayah p beli aircond baru...syok sgt...da try mlm tadi...bleh sejuk semua ruang tv nie...TQ ayah

Wednesday, December 15, 2010

nasi goreng

nasi goreng ni hubbyku yg masak..huhu
buat breakfast pagi tadi..nampak sedappp dan sememangnya sedap sgtttt

moi+carrot+sayur bayam+kentang+isi ikan temenung

hehehe...harini abg ammar nk join jugak adik aliff makan moi..mcm biasa la nak bubuh kicap..
yg sebenarnya abg amar suka sgt makan kicap tue..

adik aliff da boleh duduk..

baby aliff 8 bln setengah..baru bleh duduk dgn sepenuhnya..comeyyyy sgt anak ibu nie
berjaya juga ibu snap gambar baby aliff duduk n cuba nak merangkak

Asam pedas tok Embun

Asam pedas Tok Embun
Harini aku cadang nak masak asam pedas..acctually baru nak try masak walau da lama dok perlis nie...so aku pun tepon mk mentua..EMBUN MAT

BAHAN A

mak aku kata bahan2 kalau nak masak 5-6 ekor ikan kembung
5 sudu kecil rempah biji-3 sudu kecil jintan manis-3 ulas bwg merah -2 ulas bwg putih -seinci kunyit hidup- 2 btg serai-6 biji cabai kering-sedikit belacan
(cabai kering rebus bersama garam utk kurangkan pedas)
BAHAN B
5kpg asam gelugur-ubi keledek
BAHAN C
kacang bendi-sedikit asam jawa-garam-ajinomoto
cara2nya
  1. blend semua bhan A
  2. masukkn dlm periuk..bersma bahan B
  3. masukkan 1.5 liter air..rebus sehingga ubi separuh masak
  4. masukkan bahan C
  5. bila da mendidih masukkan IKAN

Bubur Kacang

Ini menu minum petang semalam...huhuhu
hubby kata lapaq bubuq kacang..so inila hasilnya..
bubur ni semua org reti buat ka.??cuma sedap atau tidak...nak bagi rasa kacang dan kuah yg sebati..kena rebus dulu kacang sehingga empuk (pecah2 da kacang tu) then baru masukkan gula pasir n gula gerek..lepas tu baru masuk santan.

Tuesday, December 14, 2010

Jenahak kukus lagi

Menu utk lunch harini
jenahak kukus+kangkung kampung cicah air asam cabai picit+air sirap bandung
Tercapai hasrat hubbyku nak makan ikan kukus..besar sungguh ikan jenahak tue..rm7.50 sahaja..murah kan??aa..hubbyku beli kat pasar borong..7.30 tadi dia keluar membeli
kangkung kampung tu kena celur...aku guna air yg buat kukus ikan tue...mudahhhh...pastu cicah dgn air asam cabai patah yg hubbyju buat..emmmm...melelehhhhh
seawal jam 12.30tghari kami da lunch ikuti dialog2 masa lunch tadi.
"sedapnyerrrr..kalaula bleh dirakam kesedapan ikan nie..xtaulaaaaaa"
ayat hubbyku
"nampak mcm sedap jerrr...ibu masak rini..kena rasa baru tau..."
ammar pulak
"mcm mula2 ayg masak dulu...memang sedap!!ada rasa2 mcm gas bila makan"
ayat hubbyku lagi
masa ni aku tgh sibuk melayan aliff..bagi susu jap..depa yg dok merasa dulu
'memang sedap laaaa..."aku tersenyum...gembira n bangga sebab dapat masak sesedap mcm ni...
"ibu mesti menang bertanding kalau masak mcm nie"ammar kata sambil hirup kuah jenahak kukus tu...
hubbyku pulak xhabis..kata kalau kesdapan ni boleh dirakam...huhuhuhu
so harini kami kekenyangan...semua bertambah nasi..penangan ikan kukus ni

memanjat vs merangkak

1..panjat....2..turun pulak dah...3..'adik aliff...tgk ibu sini.."sempat bagi pose kat ibu..
salam pagi selasa yg sangt-sangat ceriaaa...nampak lagi sang suria...masih berada di mood cuti sekolah...so pepagi da snap gambar aliff n terus upload...layan jela gambar2 aliff ek..
aliff ni dulu 2 bulan setengah dah meniarap...ibu ingatkan cepat la psikomotor skill dia...berbanding abg ammar..tapi da dekat 8 bl stgh baru je blajar merangkak..angkat2 punggung...TAPI...adik aliff da memanjat dulu...tgk lat ue...kalau ibu letak bantal tinggi...cepat je nak panjat...kalau ibu baring...panjat juga...abg ammar pun jadi mangsa
aaa...ada lagi aksi adki aliff nie...cepat2 ibu snap
masa nie ayah p pasar borong...beli stok frezzer utk 2 minggu

Monday, December 13, 2010

Breast feeding and Menstruation

Salam..masa aku tulis post nie,,jam menunjukkan 11.59 mlm..semua da tido..adik aliff bangun byk kali dari tadi..nak NENEN..huhuhu
Terdetik nak post entry nie sebab..sejak ibu besalinkan aliff..da 8 bulan nie..tapi belum period2 lagi...mula tu risau juga..last 2 month beli preggy test..NEGATIVE..p pulak jumpa Dr.Faizah kangar masa buat blood test tu..Dr kata normal..sebab BF..tapi peluang utk hamil 50-50 walaupun xde period!! camne tueee?? hehehe,,mujur aku nie cikgu biol..bleh la faham apa yg Dr terang pasal hormon prolactin..Folicle stimulating hormone and bla...bla...huhuhu
aku sebenarnya xkisah kalau pregnant lagi...sangat bersedia..:)
tu yg beli supreme diet kt atas tu utk menyuburkan rahim..plus utk kecantikan

Insurans n roadtax

Berapakah insuran yang perlu anda jelaskan untuk kereta anda??
Bulan nie melayang duit aku rm 1143.19 utk insuran setahun n juga roadtax rm 45 utk setengah tahun...
mahalnya nak kena bayar kan...emmm..harapnya tahun depan berkurang lagi..

apa yg adik aliff suka buat??

cakkkk....
adik aliff memang suka main dekat langsir...main sembunyi2..huhuhu
lepas tu bersinnnn...sebab ada habuk!! xpe nanti ibu basuh kerap2 lngsir tue..
lepas tu bila dapat meja console tu..suka panjat2..xsempat nak snap gambar aliff berdiri kat situ...bateri habih...eh ni gambar ibu snap waktu tengahari tadi..

Terung Bakar

salam hari isnin yang ceriaaaa...
seronok sgt...nampak sang suria...setelah 4 hari hujn danmendung jerrr..
so aku pun basuh baju 3 round tadi...huby pulak sambung mengemas rumah...kusyen merah trpaksa kami korbankan sebab da koyak dan kusam...ammar dok tolong ayah...
sambil2 tu masak utk lunch...sempoi sgt rini...just goreng telor bersos dan bakar terung then kami makan dgn ikan goreng serta berulam kobis cicah sambal belacan..memang sedap!!hehehe..kl 12 da makan nasi sebab pagi tadi mkn oat jerrr...
terung tu hiris nipih n just bakar kt kuali...boh minyak SIKIT jerrr... pas tu makan dgn sambal tumissss...
"sedapla ibuuu..."
hehehe...lama d xmakan mcm nie...sekali makan,bertambah2 nasi..

Sunday, December 12, 2010

moi + serbuk ikan bilis

bila xde ikan goreng ibu akan bagi adik aliff makan moi dengan serbuk ikan bilis...berselera sgt dia makan...bleh habih satu mangkuk kat atas tue...
masa nie adik alif da berusia 8 bulan setengah...
ikan bilis nie xleh bagi sgt...kandungan GARAM sgt tinggi
ibu pun baru je prkenalkan ikan bilis ni pada aliff bila dia berusia 8 bulan :)

apom gula gerek

Apom Gula Gerek
alhamdulilah...berjaya menghasilkan apom yang sgt sedap n sememangnya sedap...huhuhu ini first time buat..walaupun xde kelapa parut.. :)
aku amik resepi ari log decochoco...memang jadi!
tapi kena ubahsuai sikit...tambah yis byk sikit..kalau ikut resepi tgu 40 minit...tapi aku tgu punya tgu xnaik2 pun adunan...jadi aku tambah yis bg 3 sudu..tgu sampai adunan jadi mcm kt sblah kiri atas..lepas t baru boh dalam pelengat (loyang) then baru kuks 40 minit... Bahan-bahan * 1 cwn air * 1/2 cwn gula melaka yg telah diracik halus * sehelai daun pandan 2 cwn tepung gandum 1 sk dry yeast 3/4 cwn air 3 sb gula pasir secubit garam Cara-cara Masak bahan bertanda* hingga gula melaka larut dan dibiarkan sejuk. Campurkan semua bahan dan air gula yg telah sejuk dan gaul rata. Seeloknya campuran tadi di masukkan didalam bekas besar. Tutup dan bibiarkan selama 40min atau sehingga adunan naik hingga 3x ganda. Tuangkan adunan kedalam loyang yg telah dilengserkan minyak. Biar sekejap dlm 5 min. Kukus adunan selama 30-35 min atau bila dicucukkangarfu, garfu keluar bersih. Sedap dimakan dgn kelapa parut yg digaul dgn sedikit garam.
masa minum petag kat luar...sedap sgt kuih nie..:)
psttttt...apom nie dapat markah4/5...tgk texture dia kat sblah kiri bwh tue...aaa...confirm jadi!!