About Me

My photo
I'm “Biol”“logy” teacher at MRSM Beseri...hehehehe!..i quite garang masa ngajar..but I’m good teacher. ..tanya my students!! 17 Jun 2016 anniversary jadi cikgu ..heppy 14 years for being a good teacher! Not talk too much but..ada ramai kawan2!..I'm a “mithali” isteri to AMIZAL insyaAllah.. and a loving+caring mother to AMMAR BADLISYAH ,amp; ALIFF ISKANDAR..& ALEESYA HANA...so far, i'm just living my life with a big smile.  ! i have a lovin' husband , 2 sons & sorang anak dara comel who loves me just as much… Stay kat Kangar Perlis..walaupun I’m JOHORIAN …hubby da beli rumah for our fmly…heppi sangat.. Alhamdulilah .Thanks Abg.

Wednesday, May 5, 2010

alkisah cerita berpantang...

hubby, aku,tok long,halim,ammar n mak
Aku dan mak yang ku sayang!!
Rasa sekejap pulak aku dok dalam pantang besalinkan Aliff nie..maklumla ada mak sendiri jaga (gmbo kt atas tu mak laa..day9 berpantang..mlm tu tok long and adik bongsu aku nk blik johor setelah seminggu lebih kt sini) hari nie da 33hari..cerita pasal pantang ..macam-macam respon,ada kata pantang jumpa!hehehe...tu bab makan2.. Harini makcik lebar,bidan tukang urut aku tu mai umah..nak menetapkan batu merian di tempat asalnya..sekali dengan urut last..hari..macam2 petua jugak makcik tu bgtau kat aku...dia kata lepas 30hari bleh da makan ayam goreng..banyakkan minum susu soya..susu..tauhu..boleh tambah susu bdan...
Dalam tempoh berpantang nie..aku amik makcik lebar.... urut 3kali dan juga cukur kepala Aliff..jamu pun aku amik dari makcik lebar....ni jamu bancuh tau..semuanya ada 4 set...set 1-4..emm...walaupun kena bancuh dan rasanya xsedap..mak aku dok pesan.."makan kak jamu tue...ubat mana yang sedap?nama pun ubat.."terdengar2 je pesanan mak...emmm rindu pulak kat mak..maklumla kali nie berpantang mak aku dari Johor datang dari hari pertama sampai ke hari 30..semua mak yang urus..dari memasak makan aku,basuh baju..urus Aliff..aku dok rehat2 je...TERIMA KASIH MAK..

PAKEJ BIDAN MAKCIK LEBAR RM 175.00

  1. Minyak selusuh

  2. Urut satu badan setengah jam 3x
  3. Jamu SARI REMPAH RATUS 4set (RM40)
  4. Cukur kepala Aliff (lepas tali pusat gugur)
  5. Tetap batu merian ,lepas hari ke 33..(RM25)
  6. Hari ini masa aku edit post nie..da 40 hari dok dlm pantang,emmm ada 4 hari lagi lepas tue merdeka!!!hehehe..sebenarnya da terasa jemu...badan da sihat tapi kena berpantang mcm org sakit.."xboleh nak buat kerja mcm2..dok rehat jer..jgn berkuat sgt kalau nak masak..nanti BENTAN!! tgu habis pantang," aaa...tu dialog mak aku..emm esok2 kalau mak da xde..bila baca blog nie..mesti sedih..iskiskisk...banyak benda pantang larang berpantang nie..aa aku bagi senarai kat bawah tu...semuanya mak aku yg nasihat sblum dia blik johor..
  • jangan menyapu..reason??xpasti..
  • masak boleh,tp xbleh menumbuk..reason:bergegar batu merian(uterus)
  • jangan main air sangat..(pinggan n baju aliff hubby aku yg basuh..hehehhe)
  • jangan makan benda sejuk..

BENTAN tu mcm mana??aaa...yg xtau tu..mak aku kt..bentan tu bila kita terlanggar ptg yg kt atas tu then badan kita demam menggigil..atau keluar darah yg fresh..mengalir laju(bkn mcm haid)..kalau da bentan cepat2 bakar paku smpai merah,celup dlm air masak..selawat 3x then minum...emm ada penawar la pulak...hehe

No comments: