About Me

My photo
I'm “Biol”“logy” teacher at MRSM Beseri...hehehehe!..i quite garang masa ngajar..but I’m good teacher. ..tanya my students!! 17 Jun 2016 anniversary jadi cikgu ..heppy 14 years for being a good teacher! Not talk too much but..ada ramai kawan2!..I'm a “mithali” isteri to AMIZAL insyaAllah.. and a loving+caring mother to AMMAR BADLISYAH ,amp; ALIFF ISKANDAR..& ALEESYA HANA...so far, i'm just living my life with a big smile.  ! i have a lovin' husband , 2 sons & sorang anak dara comel who loves me just as much… Stay kat Kangar Perlis..walaupun I’m JOHORIAN …hubby da beli rumah for our fmly…heppi sangat.. Alhamdulilah .Thanks Abg.

Monday, August 23, 2010

Jenahak Kukus

Haaa...ikan Jenahak kat atas tue da siap dkukus...
rasanya memang A++..hubby aku la yg kata...hehehehe
Sebenarnya xrancang pun nak masak ikan nie..ari Ahad tue lepas tusyen 10.30..
kami 4 beranak terus pederas p market..dengan harapan agar semua ikan2 dan sayuran masih ada lagi...mungkin rezeki kami...ada byk ikan fresh2..termasukla ikan kat atas tue..terus teringat nak masak kukus...:) tambah pulak mudah dan senag nak kukus ikan nie..
Nampak meyelerakan kan??so boka posa kami mlm ahad td mmg kenyang sgt2..
habih ikan tu tinggal tulang jer...sayur pulak aku masak daun ubi masak
tumis pedas..
Mcm biasala aku guna periuk TUPPERWORK kat atas tu
terasa berbaloi beli...mujur ada pinggan corell..bleh buat kukus
Aaaa..saja je nak bagi ukuran ikan tue..mudah nak anggar bape byk bahan nak guna
BAHAN2 DAN CARA2
  1. seekor ikan jenahak (kerapu pon bleh gak) da siap buang perut +kelar both side then perap dengan satu sudu sos tiram
  2. 1 labu Bawang besar
  3. 8 biji bwg putih
  4. Halia sebesar ibu jari
  5. Cili merah besar
  6. Asam boi (aku guna warna merah supaya xpucat sangat hasilnya nanti)
  7. Semua bahan 2-6 di mayang dan ditabur atas ikan (selit2kan halia dan bawang putih dlm kelaran ikan tadi)
  8. Perah 1 biji setengah limau ke atas ikan
  9. Daun sadri di potong 3 bahagian dan letak diatas ikan
  10. Pada siapa yang suka pedas bleh boh cili padi (4-5 biji dihiris dua bahagian)
  11. Kukus 20 minit (api besar)
  12. Setelah siap potong tomato utk dihidangkan

No comments: