About Me

My photo
I'm “Biol”“logy” teacher at MRSM Beseri...hehehehe!..i quite garang masa ngajar..but I’m good teacher. ..tanya my students!! 17 Jun 2016 anniversary jadi cikgu ..heppy 14 years for being a good teacher! Not talk too much but..ada ramai kawan2!..I'm a “mithali” isteri to AMIZAL insyaAllah.. and a loving+caring mother to AMMAR BADLISYAH ,amp; ALIFF ISKANDAR..& ALEESYA HANA...so far, i'm just living my life with a big smile.  ! i have a lovin' husband , 2 sons & sorang anak dara comel who loves me just as much… Stay kat Kangar Perlis..walaupun I’m JOHORIAN …hubby da beli rumah for our fmly…heppi sangat.. Alhamdulilah .Thanks Abg.

Thursday, August 19, 2010

Puding Roti Karamel

Hariini baru berkesempatan nak menghasilkan pudingAlign Center karamel nie..
nampak sedapkan??hehehe...resepi nie aku amik kat blog kak aida kawan lama kat MRSM Gerik dulu..tak sangka sekali buat je jadi...emmm...memang sedap!!
Kadang2 ada yang xtau karamel tu sebenarnya GULA HANGUS! huhuhuh
Kuahnyer nampak sedap sangat... saja je nak tunjuk bahagian nie..
kuahnyer tue kalau nak banyak bergantung pada kuantiti gula hangus...
kalau nak byk..bleh boh air sikit..3 sudu
masa nie da nak masak..nampak mcm xsedap...tapi jgn risau...
kita kena cepat2 rendam dalam air sejuk bila da masak tue
utk memudahkan proses 'turn over'atas pinggan leper
Haaa...inila hasilnyer selepas kita 'turn over' puding tue

Ni la Tupperwork yang aku guna utk mengukus puding tue.. berbaloi-baloi beli ni Align Centerwpun harganya RM 300plus huhuhuh... selalunyer buat masak rendang jer...

Bahan2.
  1. 2 biji telor saiz sederhana
  2. 2-3 keping roti
  3. 1 tin susu cair
  4. 1/2 cawan gula
  5. 1 sudu teh asen vanilla
  6. 3 sudu penuh gula+3 sudu air (untuk buat gula hangus/karamel)

Cara2.

  1. Utk buat karamel/gula hangus panaskan 3 sudu gula dalam loyang...api perlahan jer..bila da perang..(hati2 jangan sampai hitam nanti pahit pula) renjis 3sudu air tue..then biarkan sejuk..(hati2 jangan sentuh gula hangus tue..nanti melecur tangan)..hehehe sebab ada pengalaman.
  2. Blend roti + susu cair (then masukkan dalam mangkuk)
  3. Pukul telor + gula hingga kembang (guna garpu jer senang) hehehe..then satukan dalam mangkuk yg sama tadi..kacau sebati then masuk dalam loyang tadi..jangan lupa asen vanila.
  4. Kukus selama 30-40 minit

Mudah kan?? aaa...kalau nak puding yang xberapa keras..guna sekeping roti sahaja..dan kalau nak pding karamel saja...xyah boh roti...:) SELAMAT MENCUBA.

No comments: