About Me

My photo
I'm “Biol”“logy” teacher at MRSM Beseri...hehehehe!..i quite garang masa ngajar..but I’m good teacher. ..tanya my students!! 17 Jun 2016 anniversary jadi cikgu ..heppy 14 years for being a good teacher! Not talk too much but..ada ramai kawan2!..I'm a “mithali” isteri to AMIZAL insyaAllah.. and a loving+caring mother to AMMAR BADLISYAH ,amp; ALIFF ISKANDAR..& ALEESYA HANA...so far, i'm just living my life with a big smile.  ! i have a lovin' husband , 2 sons & sorang anak dara comel who loves me just as much… Stay kat Kangar Perlis..walaupun I’m JOHORIAN …hubby da beli rumah for our fmly…heppi sangat.. Alhamdulilah .Thanks Abg.

Wednesday, November 17, 2010

Salam Aidiladha

Salam aidiladha...
tahun nie raya haji seperti tahun2 yg lepas..xpernah pun balik johor..yela satu sebab xcuti pjg..kadang tu xkena cuti skolah...jadinya beraya ke Bahu Hampar saje la..meriah jugak..:)
Raya kali ni aku masak soto..
laki aku bagi nama SOTO JOHOR ULTIMATE FULL VERSION LIMITED EDITION...
hehehe...sedap benor katanyer...sesedap nama yg di bagi...lama jugak xmasak soto...sejak mengandungkan aliff...sampai sekarang baru bleh nak masak...:).
Kiranya pagi tadi bangun jam 5 pagi memasak sup soto tu...ms nie aliff tdo lagi...cepat2 ibu masak...kalau x bersilat dengan dia sekali...heheheh
Tahun nie aku beli ketupat nasi nona jer..entahla tiba2 xconfident je nak buat nasi impit sendiri..tkut terkeras/lembek...hehehe xpe sepeket rm 5.90..33 bungkus kecik2 mcm dalam gambar tu... :: Begedil Ayam:: -Resepi Mak Johor- -:Cara2nya:- Kentang dikupas kulit dan di rebus (mengkal sahaja..jgn lembut sgt..nnti susah nak goreng) Lpas tu lenyek/lecek Ketumbar+Jintan manis+jintan putih+bwg merah ditumbuk dan ditumis,then masukkan kedalam kentang tadi. ayam bahagian isi di goreng dan dihiris halus2 dan masukkan dlm kentang tadi juga. Tabur garam sedikit bersama lada sulah. GAUL SEMUA BAHAN DAN KEPAL,BENTUK IKUT SUKA aku suka mcm gambar kat atas tu...hehehe kemudian celup kedalam telor yang dipukul sederhana denga garfu.. GORENG BEGEDIL DENGAN MINYAK BYK DAN API YG AGAK KUAT Sup soto yg menggunakan rempah soto "Mak Siti" dari Johor.. Cara2:
  1. Rebus ayam...bersama sup bunjut..seekor ayam guna
  2. blend bwg putih+bwg merah+bwg besar+halia then tumis hingga naik bau
  3. masukkan kedlm rebusan ayam tadi...masuk sekali rempah soto Mak Siti.
  4. garam secukup rasa
Ini sambal kicap wajib...kalau xde sambal nie xjadila soto...hehehe..dulu aku ajar lakiku mcmana nk buat sambal nie...sekarang dia da terorrrrr sgttttt...bg tender kat dia dah sepanjang hayat...hehehehe Ayam carik...simple dan mudah..ayam rebus tadi amik bahagian isi..goreng sekejap utk elak basi..then carik guna garfu..
Ini lobak masin...:) kalau ikut resepi soto Johor..xde guna lobak masin nie..tapi lakiku boh juga..tapi sedap pulak..kalau xde lobak nie mcm xlengkap pulak.
Taugeh...buang akar sahaja...xperlu celur..nak makan dgn soto panas!!
Kacang tanah goreng!!
mcm tau2 je nak masuk gambar kali nie...cantik jer aku goreng...selalunya hangus n hangittt...hehehe kali ni aku goreng sekejap jer...3-4 minit guna api besar..
Soon goreng yang wajib ada!!

No comments: