About Me

My photo
I'm “Biol”“logy” teacher at MRSM Beseri...hehehehe!..i quite garang masa ngajar..but I’m good teacher. ..tanya my students!! 17 Jun 2016 anniversary jadi cikgu ..heppy 14 years for being a good teacher! Not talk too much but..ada ramai kawan2!..I'm a “mithali” isteri to AMIZAL insyaAllah.. and a loving+caring mother to AMMAR BADLISYAH ,amp; ALIFF ISKANDAR..& ALEESYA HANA...so far, i'm just living my life with a big smile.  ! i have a lovin' husband , 2 sons & sorang anak dara comel who loves me just as much… Stay kat Kangar Perlis..walaupun I’m JOHORIAN …hubby da beli rumah for our fmly…heppi sangat.. Alhamdulilah .Thanks Abg.

Thursday, December 16, 2010

Apom Beras Mekar

memang banyak dapat apom nie..yang kelakar nya..lepas aku kukus kali ke 3..apom aku nie dah x mekar...(xpecah2 kat atas tue) confius jugakkk...
mungkin semakin lama bahan tu di anaerobikkan oleh yis...semakin lembut..huhuhu
acctually aku xperap sampai 3 jam...2 jam je da kukus...tu yg jadi cantik...mekar mcm bunga...(perasan laaaa.eh hubbyku kata kalau buat apom yg mekar tu baru jadi...betoi kerrr???)
Resepi kuih ni amik dr blog kak jun..copy resepi ye kak...:)
Bahan2
•2 cwn nasi •2 cwn tepung gandum •2 cwn tepung beras •1 cwn brown sugar •3/4 cwn gula pasir •2 1/2 cwn air •2 sudu kecil yis (mauripan) •kelapa parut dgn sedikit garam
Cara-cara 1.Blend nasi dan air sehingga hancur(masukkan air sedikit-sedikit..blend sampai halus) 2.Setelah hancur, campur brown sugar dan gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati. 3.Dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis. 4.Selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati. 5.Perap selama 3 jam. 6.Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain. 7.Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil. 8.Masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit.. 9.Hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam..atau enak dimakan begitu saja.
Sgt jadi dan Sedap sgt

No comments: