About Me

My photo
I'm “Biol”“logy” teacher at MRSM Beseri...hehehehe!..i quite garang masa ngajar..but I’m good teacher. ..tanya my students!! 17 Jun 2016 anniversary jadi cikgu ..heppy 14 years for being a good teacher! Not talk too much but..ada ramai kawan2!..I'm a “mithali” isteri to AMIZAL insyaAllah.. and a loving+caring mother to AMMAR BADLISYAH ,amp; ALIFF ISKANDAR..& ALEESYA HANA...so far, i'm just living my life with a big smile.  ! i have a lovin' husband , 2 sons & sorang anak dara comel who loves me just as much… Stay kat Kangar Perlis..walaupun I’m JOHORIAN …hubby da beli rumah for our fmly…heppi sangat.. Alhamdulilah .Thanks Abg.

Sunday, December 12, 2010

apom gula gerek

Apom Gula Gerek
alhamdulilah...berjaya menghasilkan apom yang sgt sedap n sememangnya sedap...huhuhu ini first time buat..walaupun xde kelapa parut.. :)
aku amik resepi ari log decochoco...memang jadi!
tapi kena ubahsuai sikit...tambah yis byk sikit..kalau ikut resepi tgu 40 minit...tapi aku tgu punya tgu xnaik2 pun adunan...jadi aku tambah yis bg 3 sudu..tgu sampai adunan jadi mcm kt sblah kiri atas..lepas t baru boh dalam pelengat (loyang) then baru kuks 40 minit... Bahan-bahan * 1 cwn air * 1/2 cwn gula melaka yg telah diracik halus * sehelai daun pandan 2 cwn tepung gandum 1 sk dry yeast 3/4 cwn air 3 sb gula pasir secubit garam Cara-cara Masak bahan bertanda* hingga gula melaka larut dan dibiarkan sejuk. Campurkan semua bahan dan air gula yg telah sejuk dan gaul rata. Seeloknya campuran tadi di masukkan didalam bekas besar. Tutup dan bibiarkan selama 40min atau sehingga adunan naik hingga 3x ganda. Tuangkan adunan kedalam loyang yg telah dilengserkan minyak. Biar sekejap dlm 5 min. Kukus adunan selama 30-35 min atau bila dicucukkangarfu, garfu keluar bersih. Sedap dimakan dgn kelapa parut yg digaul dgn sedikit garam.
masa minum petag kat luar...sedap sgt kuih nie..:)
psttttt...apom nie dapat markah4/5...tgk texture dia kat sblah kiri bwh tue...aaa...confirm jadi!!

3 comments:

CMizalPCCfu said...

Tahniahhhhhhh....sodap..memang sodap...tp ptg tu sakit sgt belakang..masam sket muka..serius jer tahan sakit..

zahniza said...

rai, sejak jadi orang utara ni bahasa muo mmg dah lari....mcm aku jg...kita kat muo panggil apam, diorang panggil apom...dulu aku tkejut apa bendanya gula gerek tu..rupanya gula melaka...mcm kejutan budaya aku....tp skang dah lali..hihihi

Huraizah said...

hehehe..abg mesti nak suruh ayg buat lagi nantiii...ammar pun kata sedap..eh kaa ada kelap parut lagi sedap nih!!


emy...aku rojakkn jer bahasa seharian aku..:)kadang2 air..kdg2 ayaq..huhuhu