About Me

My photo
I'm “Biol”“logy” teacher at MRSM Beseri...hehehehe!..i quite garang masa ngajar..but I’m good teacher. ..tanya my students!! 17 Jun 2016 anniversary jadi cikgu ..heppy 14 years for being a good teacher! Not talk too much but..ada ramai kawan2!..I'm a “mithali” isteri to AMIZAL insyaAllah.. and a loving+caring mother to AMMAR BADLISYAH ,amp; ALIFF ISKANDAR..& ALEESYA HANA...so far, i'm just living my life with a big smile.  ! i have a lovin' husband , 2 sons & sorang anak dara comel who loves me just as much… Stay kat Kangar Perlis..walaupun I’m JOHORIAN …hubby da beli rumah for our fmly…heppi sangat.. Alhamdulilah .Thanks Abg.

Tuesday, December 28, 2010

Kuih Lompang

Ini gmbar kuih lompang yg aku buat tahun 2009...huhuhu lamanya baru nak buat,patutla xjadi...rsepi pun nth hilang kemana...eh,korng perasan x..klau yg atas nie berlubang............
YANG NILA KITA PANGGIL KUIH LOMPANG..sebab kot tgh2 tu berlompang...huhhu bar jadi...harini punya xjadila..xpela aalkan ammar kata sedap!!
KUIH NI KEGEMARAN AMMAR..ayah?boleh kot sikit2..huhu ibu pun ala2 je suka..tapi sebabammar suka sangat...MAKA ibu pun buat laaa...sebab SAYANGKAN anak ibu nie..
Wahhh...pepagi lagi ibu da buka laptop...nak cari resepi buat kuih lompang nie...
Malam tadi ada dialog2 dari ammar yg posyooo tu
"ibu...esok ibu buat kuih yg warna hijau mcm kat kedai warung ismail tu...buat sarapan ammar dgn ayah nak makan..bagun tdo trus nak makan"
"Ibu kena tido awal sikit mlm nie sebab esok nak buat kuih".
WAHHH...MENGORDER ANAK AKU NIE..
Resepi ni aku amik dari blog kak asma..copy ek kak...
tapi aku kena oter sikit..xtaula..kot aku sukat tepung tu xbetoi...
AKU UBAH TEPUNG BERAS TU JADI 3 CAWAN :xguna air kelapa pun.. Bahan-bahannya: 2 1/2 cawan tepung beras 2 1/2 cawan air 1/2 cawan tepung ubi 1 cawan gula pasir 2 cawan air ( akak guna air kelapa) 1 tsp air kapur 1 tsp esen ros pewarna merah dan kuning 1/2 biji kelapa parut. Cara-caranya: Masak gula pasir dengan 2 cawan air hingga gula larut dan ketepikan Bancuhkan tepung beras dengan 2 1/2 cawan air hingga sebati dan tidak berketul-ketul .Masukkan air kapur.Kacau Tuangkan air gula kedalam bancuhan tepung dan kacau hingga sebati.Masukkan esen ros Bahagikan adunan kepada 3 bahagian_satu bahagian warna merah,satu lagi warna kuning dan biarkan satu bahagian lagi dengan warna asal Panaskan acuan lompang dalam pengukus.Isikan aduanan dalam acuan lompang hingga penuh.Kukus hingga masak.Biarkan ianya sejuk baru keluarkan kuih lompang dari acuannya.Hidangkan dengan kelapa parut yang digaul dengan sedikit garam.

No comments: