About Me

My photo
I'm “Biol”“logy” teacher at MRSM Beseri...hehehehe!..i quite garang masa ngajar..but I’m good teacher. ..tanya my students!! 17 Jun 2016 anniversary jadi cikgu ..heppy 14 years for being a good teacher! Not talk too much but..ada ramai kawan2!..I'm a “mithali” isteri to AMIZAL insyaAllah.. and a loving+caring mother to AMMAR BADLISYAH ,amp; ALIFF ISKANDAR..& ALEESYA HANA...so far, i'm just living my life with a big smile.  ! i have a lovin' husband , 2 sons & sorang anak dara comel who loves me just as much… Stay kat Kangar Perlis..walaupun I’m JOHORIAN …hubby da beli rumah for our fmly…heppi sangat.. Alhamdulilah .Thanks Abg.

Saturday, December 31, 2011

Monday, December 26, 2011

Santanese D"Moise




Santanese D"Moise@ Moi bersantan

Salam hari Isnin
Dari mlm tadi da niat nk masak moi utk breakfast Sebab bosan sudah mkn nasi lemak... Roti canai... Mee goreng... Lempeng...sepanjang cuti sekolah ni :)

Terus surf internet cr resepi nk buat moi ni... Bukan apa selalu buat asik lembek dan bergumpal2... So nk cr nisbah air n beras yg sebenar...

Akhirnya...Dpt kt Mesra.net Resepi

Bubur Nasi Ayam
Kiriman: Maidah Malin

Bahan-Bahan:
1pot beras
100gm daging ayam - dihiris
1inci halia - dihiris
1 ulas bawang putih - dicincang
1 biji kelapa parut - ambil santan pekat 1 mangkuk
Air secukupnya
Garam dan serbuk perasa secukup rasa
Bawang goreng - buat tabur

Cara:
1.Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih sampai wangi. Tuangkan air secukupnya dan didihkan. TAK DAPAT JUGAK NISBAH AIR... SO AGAK2 JER LAA

2. Masukkan beras dan kacau sekali sekala sampai menjadi bubur.

2. Bubuh daging ayam, halia, garam dan serbuk perasa secukup rasa.

3. Masukkan santan pekat dan kacau. Sesuaikan rasanya dan hidangkan.

Cadangan Hidangan:
- masukkan dalam mangkuk bubur.
- taburkan bawang goreng di atasnya dan hidangkan.
- boleh dihidangkan panas atau sejuk.
Tambahan:
- sesuai untuk hidangan sarapan pagi atau malam.

Aku copy paste jer sebab mmg ikut resepi tu sebijik! Huh mmg sedap...

Aku guna seketul kiub ayam masa nk masak beras tu...

Hubby kata sedap tapi terlalu bersantan...cpt kenyang... So next time guna separuh mangkuk jer santan or cairkn sedikit.



Masak 2 pot... Dapat 3/4 periuk! Puas hati ... Mkn sampai lunch... Mlm nnti fikir lain nk masak apa pulak :)



Ammar kata sedap... 10 bintang... Dia da mkn 2 mangkuk... :)

Hubby kata kalau la bleh rekod kesedapannya kt gambarrrr... Huhuhu




Close up
Mmg sedap
Mkn dgn telor masin dan juga bawang goreng...

- Posted using BlogPress from my iPhone

Sunday, December 25, 2011

Cikgu... Oh cikgu...

Artikel yang aku temui dari wall seorang FB kawan aku Azah... Dia pun dapat dari wall seorang cikgu...
Tak tau sape cikgu tu... Mintak share yer...

Celik Insan Kerana Guru Unggul (CIKGU) Sape kata jadi cikgu SENANG?

Bila kamu jadi cikgu..Baru kamu tau susahnye jadi cikgu.. ... ...

time pertandingan bola.. cikgu jd REFEREE..

time aktiviti KH.. cikgu jd PETANI..

time kutip yuran.. cikgu jd AKAUNTAN..

time RMT.. cikgu jd PELAYAN..

time budak pecah kepala.. cikgu jd DOKTOR..

time ceramah.. cikgu jd MOTIVATOR..

time hias kelas.. cikgu jd PELUKIS SENI..

time persembahan hari guru.. cikgu jd PENYANYI..

time baiki kerusi rosak.. cikgu jd TUKANG KAYU..

time budak muntah dlm kelas.. cikgu jd TUKANG SAPU..

time budak mencuri.. cikgu jd DETEKTIF..

time perkhemahan.. cikgu jd MASTERCHEF..

time hari kantin.. cikgu jadi PENIAGA PASAR MALAM..

time masuk waktu solat.. cikgu jd TOK IMAM..

time budak bergaduh.. cikgu jd HAKIM MAHKAMAH..

time budak sakit kecemasan..
cikgu jd PEMANDU AMBULANS..

time merentas desa.. cikgu jd POLIS TRAFIK..

time budak sedih.. cikgu jd PELAWAK SARKIS..

time budak HISTERIA...CIKGU JADI TOK BOMOH..

Semuanya ada pada CIKGU =] dan saya sukA jadi CIKGU!...
Today at 12:26am

HAHA... memang best yg cikgu ni tulis...aku pun sukerrrrr jd cikgu!!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Mee Goreng Mak Johor




Salam Hari Ahad
Mode: minggu akhir cuti sekolah

Baru je lepas breakfast mee goreng basah! Memang sedap... Mee yang aku masak sendiri mengikut resepi mak johor... Huhuhu

Pepagi td lpas subuh terus talefon mak... Terkejut org tua tua... Kot ada berita2 gempar disubuh hari :). Rupanya sebab nak mintak resepi mee goreng yang dimasak mak waktu kami balik ke johor...

Resepi

1. Sebungkus mee kuning dibasuh.. Toskan... Dan gaul dengan kicap ikutla nk byk mana..ketepikan

2.6 ulas bawang merah+5 ulas bawang putih+ segenggam ikan bilis+ 2 inci belacan :TUMBUK LUMAT

3. Tumis bahan 2 hingga garing kemudian boleh masukkan udang.. Fish ball..

4. Bila udang n fishball da masak, masukkan mee dan sedikit air

5. Bila mee da separuh kembang... Masukkan dua biji telur yang telah di pukul kembang dan juga daun kucai. Tutup kuali sehingga daun kucai layu sedikit

6. Masukkan sedikit gula.. Garam... Dan taugeh

7. Siap! :)

Mak kata bila da guna daun kucai, tak perlu masuk sawi

Resepi mak ni tidak menggunakan sebarang sos pun... Cili pun tidak digunakan...
Sesuai untuk anak2 kecik macam adik aliff comel...:)

Jadinya.. Untuk tambah pedas boleh makan dengan cili potong kicap bersama perahan limau...

Layan gambar kami pulak
Makan kat Anjung Kasih




Abg ammar akan makan guna garfu original...

Pagi ni dia makan senyap jer... Tak bagi bintang pun kat ibu... Bertambah pun tidak... Mungkin kalut nk tgk cerita ASTRO



"Dapppp"...sambil buat
Dekap sepuluh kali juga cakap sedap tu..:)




Sajer ayah tu buat mata mcm tue..:)

Sedap sgt kata my hubby... Huhuhu...

Posted using BlogPress from my iPhone

Friday, December 16, 2011

Makaroni bersos pasta bersama sosej

Salam
Lagi entry tanpa gambar...

Nk cerita menu dinner mlm tadi...Makaroni bersos pasta bersama sosej

Huhuhu... Nama mcm best je.. Dan sememangnya sedap sampai habis, tak sempat nk amik gambar...:) Abg ammar bg 20 bintang kt ibu sebab masak sedap! Huh!!

Tercipta menu itu bila abg ammar tanya nk mkn apa mlm tadi...Dia kata kita baru mkn sekali je nasi tghari td...( huhuhu, biasanya cuti-cuti sekolah ni mkn nasi 2 kali... Pagi & tghari )

So... Ibu pun masakla sos pasta sambil dibantu oleh abg ammar...

Resepi
1. Tumis bwg merah n putih
2. Masukkn sos pasta... Renihkan... ltak garam dan gula sikit
3. Then masukkan sosej yg dipotong ( ini menggantikan daging sebenarnya)
4. Masukkn btg saleri
4. Siap!:) mkn bersama makaroni rebus

Alhamdulilah...
Kenyang dah...

- Posted using BlogPress from my iPhone

Monday, December 12, 2011

Maafkan ibu Adik Aliff...

Mood: sedih
Tapi ibu kena tabahkan hati dlm usaha buat kamu berhenti hisap nenen ibu...

Sudah tiga malam berturut2 aliff tdo tanpa hisap nenen ibu...

Masa nk tdo...Berpusing-pusing...berguling-guling atas tilam...

Tersenyum2 sambil peluk patung anak kucing'teh'...

Kamu datang kt ibu sambil buat 'hidung busuk' sebab x mahu hisap nenen...tapi ibu tahu, kamu nk nenen ..:(

kamu sememangnya anak yg cerdik...kamu tak menangis aliff... Tak meminta-minta nenen...dan akhirnya tertido sambil ibu usap-usap rambut kamu..

Sebab...
Pagi Sabtu 10/12/2011 tempohari, ibu nekad sapu KHAL TAMAR MASAM kt puting nenen... :(

Bila kamu hisap...
Buat muka masam...
So ibu ckp nenen da busuk... Tak boleh hisap dah...
Sejak itu... Kamu x hisap nenen dahhh

Berjaya la juga petua bubuh benda pahit or masam di nenen dlm usaha memutuskan susu badan kepada kamu

MAAFKN IBU SEKALI LAGI... nnti ibu cerita sebab apa ibu buat semua ini...:I


- Posted using BlogPress from my iPhone

Saturday, November 19, 2011

Result Exam & Konvo Abg Ammar

Salam Hari Sabtu
Mode: cuti sekolah akhir tahun 2021 da bermula

Memula nk cerita pasal result abg ammar..masa blik sekolah, masam jer nk masuk keta sebab dapat no 3! Huhuhu...sedih jer..



Ini resultnya... Peratus menurun sedikit dr penggal lepas sbb bahasa arab dapat B

Jadinya dari kedudukan no 2... Jatuh no 3...
"Is najmi yg dapat no satu ibu" sedih n geram je bunyi suara tu..

Ibu ckp jgnla sedih... Nnti ibu n ayah bg hadiah...

" alaaa... Ammar nk hamster jugak!"

Haaa... Ni kes ayah berjanji nk bg hadiah hamster la ni... Tu pun kalau dapat no satu...

Last2 bila da dapat pujuk abg ammar, ibu nk beli senapang jer kt Jusco masa cuti sekolah

Ini pulak gmbar konvo abg ammar...



Gambar amik kt PASTI
Gmbar kt Madi x berapa menjadi..

Last day sekolah... Dapat hadiah beg n pencil case






Ibu n ayah b4 pergi. konvo kt MADI

Posted using BlogPress from my iPhone

Friday, November 18, 2011

Hari Inovasi & Kualiti 2011

Hari ini ada sambutan hari inovasi & kualiti MRSM Beseri...

Kali ini buat kt Dewan IKM

Tema: KE ARAH PEMBENTUKAN PERKHIDMATAN CEMERLANG...




Ucapan pengetua


Serba biru kami semua warga MRSM dgn baju koprat baru :)


Posing sikit...:)



Renungan oleh penceramah
1. Marila menuju kejayaan ( seruan azan 5 x sehari)
2. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, maka apabila kamu selesai drpd satu kerja urusan, kerjakanlah dgn sunguh2 urusan lain- Alam nasyrah: ayat6&7

( tujuan kreativiti: cipta sesuatu yg baru
Tujuan inovasi:Melebihmudahkan kerja/ menambahbaikkn lagi usaha supaya lebih cantik hasilnya )

3.Cikgu kena hebat bila mengingginkn keputusan pelajar yg cemerlang dan hebat
" sesungguhnya Akkah inginkn peketjaan yg tinggu2 n benci peketjaan yg rensah2 (sia2, kurang manfaat)- Hadis riwayat At tarbini

4. Dlm usaha mcapai keunggulan n kcemerlangan otganisasi, semua warga kerja petlu amalkn konsep kerjasama yajni

" PEMBENTUKAN SATU PASUKAN, satu petmuafakatan dan satu budaya"
- cth: guru terapkn dlm hati bekerja berpasukn... Cipta cr br nk mengajar pelajar2... InsyaAllah berjaya...

5. Pepatah english:
"Semai pemikiran, terhasil tindakan
Semai tdakan, thasil tabiat
Semai tabiat, terhasil sikap
Semai sikap, terhasil matlamat"

Utk guru2... Sematkn jiwa raga utk MRSM.. tmpat kita cari mkn...barulah dapat hasil yg cemerlang

6. Utk capai keunggulan n kcemerlangan kita memerlukn:
i. Kemahiran
ii. Pengalaman
iii. Kebijaksanaan
iv. Kepintaran minda

ANGGUN diluar
PESONA di dalam
Maksudnya: bila dalaman kita ok... Maka akn terpancar hingga luar

Bahagian 2
ETIKA KERJA CEMERLANG
1.etika kerja cemerlng
- dlm terapkn nilai2 etika, petkhidmatan awam tlh guna pndekatan koprat
2. Budaya koprat
- cr n tindakan satu semangat
- guru pastikn pelajar2 cemerlang
- staf beri sokongankbersihan kelas
3. Ukuran kualiti
- lihat dr segi kepuasan pelanggan yg beri komen2 yg bagus
-ada nilai2 yg diguna utk nilai kualiti
Cepat, tepat, sopan( xsakitkn hati org lain) kebolehpercayaan, ketahanan, guna kos yg minimum.
4. Unsur kualiti.. Meliputi Aspek:
i.Tenaga manusia ( kemahiran, semangat, pemikiran)
ii. Persekitaran kerja
iii. Kepimpinan
iv. Tugas2 memproses produk( student: bg guru)
5.aspek2 etika kerja
( bersambung)


Posted using BlogPress from my iPhone

Saturday, November 12, 2011

Resepi lagi... Ubi Ungkep!!





Wahhhh...
Lepas mengidam aku nk mkn ubi ungkep nie...sedap!! Resepi org jawa nie...:)

Terima kasih en hubby yg telah bersusah payah membawa ubi ni dari sekolah...ubi fresh... Empuk sgt!!

Terus tepon mak johor... Tanya resepi sebab lama sgt tak mkn ubi ungkep nie...ms kecik2 dulu...

Wahhh teringat memory kt kg sri jaya...MODE: sedih pulak...

Ok... Tak pe yg penting dapat mkn jugak... Meh aku nk kongsi resepi ubi ni, yg bila korang cuba... Mesti nk teringat2 Rasanya... Dan semestinya nk masak lagi! Huhuhu...

UBI UNGKEP
1.Ketumbar n jintan manis rendam
2.Bwg merah, bwg putih, ikan bilis n sedikit kunyit hidup
3. Blend bahan 1 dan bahan 2 sampai hancur, then tumis... Sampai garing n bau wangi...:)
4.Masukkn ubi yg korang da potong ( saiz ikut lah...kalau kecik mudah empuk)
5. Masukkan air, sehingga separas ubi, tambah garam n gula sikit dan tutup!Rebus empuk
6. Sesudu lada hitam ( buang angin)

# eh.. Bhn2 tu agak2 byk mana nk guna... Huhuhu... Mcm bwg putih tak perlu byk, cukup sekadar 2 ulas...




Rasanya unik sikit...
Sedap!! Tgk gravy dia... Mmg da sedap pun!
Selamat mencuba..

Posted using BlogPress from my iPhone

Tuesday, November 8, 2011

Resepi Lontong




Lontong Muo

Ini adalah makanan wajib bila ada sambutan hari raya...

Raya aidilfitri tempohari aku masak lontong ni mkn bersama rendang ayam, kali ni bila raya aidiladha ada sedikit adjustment! Letak ayam goreng dlm kuah lodeh tue Huhuhu

Biasanya lontong ni mkn dgn sambal tumis dan telor rebus...tapi resepi dari aku kali ni mmg sempoiii... Tapi sgt sedap! Bleh gitu??

Lontong Cikgu Rai

Kuah Lodeh:
1. Blend hancur segenggam udang kering+3 ulas bwg merah+dua ulas bwg putih then tumis sampai kuning
2. Masukkan tempe yg telah di potong kecil. Masukkn sedikit santan cair dan biarkn tempe empuk ( 10 minit juga)
3. Masukkan santan, kentang yg dihiris pjg, carrot yg dihiris pjg, ayam yg dipotong kecil & telah digoreng dan tahu kering yg tlh direndam.Biar mendidih dan empuk..
4. Garam secukup rasa
5. Masukkn soon yg telah direndam . Siap! Huhuhu... Tak sampai sejam da masak

# ada yg suka letak kacang hijau dlm kuah lodeh ni... Tapi siapla nnti suffer dgn sakit urat

Sape2 yg xtau kuah lodeh ni mkn dgn nasi impit ... Maka namanya tukar jadi LONTONG...:)

Nasi impit tu kena rebus dari malam, then simpan dlm petiais..

- Posted using BlogPress from my iPhone

Aidil Adha 1432H|2011




Alhamdulilah...
Baru mlm ada masa nk masukkn entry raya haji 2011..

Tahun ni dapat p masjid
Kami empat beranak...
Ibu dapat solat satu rakaat, kemudian aliff tetiba nangis... Tidak pasti kenapa, mungkin takut kot ramai sgt yg solat... Memula tu dia ok jer.. Tapi xpa... pengalaman...


Hehe... Salam aidil adha semua...
Masa ni nk balik dah... Dekat jam 9.30pagi



Anak ayah...


Menu di pagi raya... LONTONG
"ammar bg 10 bintang utk lontong ibu!"
"10 jer?? Sikit sgt... Markah penuh berapa?? Ibu tanya...
" 10 lahh... "
"hehehe..."


Berselera ibu tgk abg ammar mkn...:)

- Posted using BlogPress from my iPhone

Sunday, November 6, 2011

Semoga bertambah lembut hati anak-anak ibu

Kredit utk blog lizan dapat doa kt bawah ni no 1 sampai 11

Dalam minggu ni, odway ke MRSM... Ustaz Fadzilah Kamsah beri doa lembutkn hati anak2.. Xsempat salin cuma dpt ingat kena byk-byk ayat ini:

1. Al-Fatihah
2. Ayat kursyi
3. Ayat Taha 1-5

# kemudian hembus kt muka anak-anak beserta doa~ InsyaAllah

# hembus kt muka suami pun boleh juga


1.Baca "Ya Latif" sebanyak 7 kali dan hembuskan ke ubun-ubun sewaktu mereka tengah tidur

# alhamdulilah... Doa ini mmg aku buat sejak ammar n aliff baby lagi... Ibu mertua pesan.. Lepas mandikan baby, timangla dia dan baca Ya Latif

2.Cuba berbicara dengan baik dan gunakan kaedah memujuk

3.Banyak berdoa kepada Allah minta dilembutkan hati anak-anak

4.Bila bangun pagi, peluk anak, usap kepalanya dan berselawat sambil berniat dalam hati

5.Baca surah Al-Fatihah, Surah Taha ayat 1 hingga 5, diikuti doa nabi Daud 3 kali. Doanya "Ya Allah lembutkanlah hati anakku (sebut namanya) sepertimana Engkau lembutkan Nabi Daud akan besi. kemudian hembuskan pada makanan dan minuman. Kalau anak masih menyusu,hembus pada susu

6.Untuk membantu anak mudah belajar baca zikir Ya Latif sebanyak 129 kali diikuti ayat 19 dari surah As-Syura yang bermaksud "Allah maha lembut pada hambaNYA. Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang dia kehendaki dan Dia lah yang Maha Kuat lagi Maha Kuasa.

7.Baca surah Al-Insyirah sewaktu menemani anak-anak belajar

8.Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa dari Surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud " Wahai orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah iman kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya"

9.Kita juga digalakkan menyentuh lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Lakukan setiap malam ketika anak-anak dalam keadaan baru hendak tidur. Ketika ini otak mereka sedang berada dalam separa sedar dan mudah merakam apa yang kita lafazkan.

10.Selepas solat lima waktu, amalkan doa dari Surah Al-Furqan ayat 74 yang bermaksud " Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati kami, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang bertakwa.

11.Amalkan ayat 40 dari surah Ibrahim yang bermaksud "Wahai Tuhanku, jadikanlah aku orang yang mendirikan sembahyang, zan zuriat keturunanku. wahai Tuhanku perkenankanlah doaku.

Doa-doa dari ayat Al-Quran yang boleh diamalkan

1.Supaya anak-anak pandai belajar, baca surah Al-Anbiya' ayat 79 selepas solat Subuh sebanyak 10 kali dan diikuti doa

2.Sewaktu anak-anak bergaduh, baca surah Al-Baqarah ayat 102

3.Supaya anak-anak lembut hati dan elakkan panas baran, baca surah A-anbiya' ayat 69, juga surah Al-Hasyar ayat 22 hingga 24

# ini aku kena selalu amalkan utk diriku juga

4.Anak-anak malas ke sekolah, baca surah Taha ayat 1 hingga 5.

5.Anak-anak yang suka keluar malam, baca surah Ar-Rum ayat 31 sebanyak 33 kali.

~ InsyaAllah..kita berusaha utk memperbaiki diri~

- Posted using BlogPress from my iPhone

Adik aliff hisap ibu jari kaki??

Salam
Just nk share...
Just nk tau sape-sape ada pengalaman sama...
Ada tak penah dengar org tua2 kata

"aaa... Hisap ibu jari kaki tu mesti nk dapat adik.."

Adala aritu , 2 minggu lepas rasanya aliff hisap ibu jari dia.. Masa nk tdo dlm buai..Bukan bersungguh-sungguh... Just hisap sekali dua then lepas kaki tu

Yang buat aku teringat ckp org tua2 tu sebab :~

1. Hariini period aku da lewat 3 hari...( sebabnya kitaran period aku mmg regular 28 days)

2. Dua tahun lepas.. Masa sebelum mengandungkan aliff, ammar hisap ibu jari kaki dia!! Haaa... Masa tu dia umur 4 tahun :) mmg kelakar masa tue..

# aku bukan nk percaya sgt benda ini...cuma dijadikan panduan dan suka-suka

- Posted using BlogPress from my iPhone

Saturday, November 5, 2011

Aiskrim malaysia RM 0.20 sebtg!

Salam hari Sabtu...
Wahhh... Penat sikit nie, pepagi tadi pergi pasar, beli ikan.. Ayam... Sayur-sayuran... Sotong.. Haaa, kiranya memborong dgn kuantiti yg byknya... Penuhla petiais kt umah tue... Huhuhu

Maklumla.. Cuti sampai hari selasa, niat dihati tu nk memasak dgn jayanya! Haha...

Esok kita sambut hari raya haji...emmm... Mesti semua tgh sibuk memasak utk esok?? Tapi aku tgh rehat2...:) masak esok pg, sebelum subuh!

Raya esok mkn lontong... Nasi impit da rebus... Esok pg msak lontong


Haaa... Sebenarnya nk tulis entry pasal buat aiskrim malaysia... sgt suka aiskrim nie...

Lepas siap menyiang ikan...kemas dapur dan Sambil tunggu nasi impit masak... Kami pun buat aiskrim ni..

Abg ammar bubuh asam boi dlm plastik... Then ayah masukkn air...

Ibu?? Haaa... Tukang ikat hujung ais tue... Ayah x pndai... So ibu la kena buat


Bukan nk jual, tapi nk mkn sendiri... Dan cdangnya nk mkn esok masa raya! Hahaha...



Adik comel pun tolong...
Haaa... Tolong penyekkn aiskrim! Huhuhu...



Hasilnya... Huhuhu ..
Penuh petiais kami...

- Posted using BlogPress from my iPhone

Tuesday, November 1, 2011

Kaedah Kiraan Zakat Saham


Secara umumnya ada tiga jenis saham yang dimiliki dan diceburi oleh org pada hari ini.

Pertama, saham yang dilaburkan ke dalam Bursa Saham. Saham ini dijual beli sepanjang tahun. Kedua, saham yang disimpan hingga ke hujung tahun. Saham ini biasanya bersifat Saham Amanah dan penyimpan saham mendapat untung berdasarkan harga saham pada hujung tahun berkenaan.

Ketiga, saham yang dilaburkan ke dalam syarikat, yakni orang yang melaburkan saham atau pemodal itu dinamakan sebagai pemegang saham.

Disebabkan aku hanya terlibat dgn Saham yg nombor dua tu... Iaitu Saham Amanah, maka aku sertakan bagaimana nk kira zakat... Maklumlah, nk hujung tahun da nie... Nnti umumkan dividen dan bonus yg akan diperolehi...

Utk saham yg kedua,iaitu saham yang disimpan sepanjang haul/tahun, maka hendaklah diambil harga saham pada hujung haul (biasanya hujung tahun) berkenaan. Ia tidak melihat kepada harga unit terendah saham sebagaimana yang diamalkan sebelum ini.

Contoh: Cikgu Rai membeli Saham Amanah pada 1 Januari 2011 dengan nilai RM5/Unit. Jumlah keseluruhan saham beliau adalah 10,000 unit = RM50,000.
Pada hujung tahun 2011(31 Dis. 2011), harga seunit ialah RM5.50/ Unit. Maka, zakat saham Cikgu Rai ialah,

10,000 unit X RM5.50
= 55,000 X 2.5%
=RM1,375.

Seandainya pada hujung tahun itu harga seunit saham adalah lebih rendah daripada harga belian, maka hendaklah dilihat sama ada masih berada di atas paras nisab atau tidak. Jika masih melebihi nisab, maka masih wajib dizakatkan.

Contohnya:

Harga belian 1 Jan 2011= RM5/ Unit

Harga pada 31 Dis 2011= RM4.50/ Unit

Jumlah saham =10,000 unit

Maka,
RM4.50 X 10,000 unit
=RM45,000 dan hakikatnya pemilik saham rugi, kerana semasa belian dahulu nilainya RM50,000.

Namun, oleh kerana RM45,000 itu masih di atas paras nisab, maka wajiblah ia dikeluarkan zakat,
iaitu RM45,000 X 2.5 % =RM1,125.

Huhuhu... Mcmana?? Faham x??
Senang nk kira, kalau sebelum2 ni aku bayar zakat ikut cara kiraan RM 25 untuk simpanan RM 1000
Maka kalau ada RM 50,000, kiraannya

RM50,000 / RM 1000 x RM 25= RM 1250

InsyaAllah Berkat duit kita

~ZAKAT MEMBAWA BERKAT~

Polisi Insurance




Salam hari selasa
Baru lpas mkn bihun yg aku masak dan bawa bekal...:)

Polisi Insurance ETIQA da sampai...yeahhh

Potongan gaji da dibuat masuk 2 bulan RM 212.00 haaa... Insuran ni ada medical card n boleh claim setiap 3 tahun... Alhamdulilah ada juga rezeki nk amik insurance ni.

Insurance ni ada MEDICAL CARD... tu yg aku amik tue...insuran sebelum ini, takaful mesra... Masuk dari tahun 2003, aku terminate minggu lepas... X cukup kos! Huhuhu...

Location:Bilik guru

Wednesday, October 26, 2011

Serawa BIGUNG





Salam petang Depavali :)
Hari ini cuti, tapi tadi aku p MRSM kejap sebab tgk bebudak F3 berjual... Program MIGTY. lpas PMR

Ok.. Sebenarnya nk post ntry pasal serawa BIGUNG... hahaha, nama tu my hubby yg bg nama sempena ubi+jagung :) dapatla mkn pada petang yg damai nie... Alhamdulilah

Resepi serawa tu da tulis sebelum ni, kali ni just nk share resepi mcmana nk buat tepung yg warna putih susu kt dlm sudu tu... Mak johor yg bg resepi...

Tepung Serawa

1. Campur tepung gandum dan tepung jagong ( nisbah serba satu )
2. Bancuh likat dan tuang dlm air mendidih ikut suka bentuk ... ( rasanya dpt bentuk leper jerr...)
3. Separuh masak, angkat masuk dlm periuk serawa yg sedang dimasak

Resepi tepung ni berguna utk membanyakkan bahan dlm serawa tu... Mcm aku harini, sebab ubi keledek tu ada setengah je...jagung pun ada sebatang... Kecut pulak, Sikit sgt... So campur tepung ni byk... Mkn semua fmly dan bleh kenyang.... Alhamdulilah





Selera je aliff ni mkn... Masa ibu bw keluar serawa ni terus terkeluar perkataan WAAAAA... huhuhu dan terus terpa nk mkn... Bila mkn kata pulak DAPPPP ( sedap)

RASA PUAS HATI BILA ANAK MKN DGN SELERANYA WSLAUPUN TADI IBU RASA TAK LARAT NK BUAT SERAWA NI... tq utk my hubby yg tolong potong ubi n juga jagung :)


Abg ammar pun bleh mkn... Walaupun dlm keadaan demam campak


- Posted using BlogPress from my iPhone

Tuesday, October 25, 2011

Brooch yg comel




Salam...
Comel tak brooch kt atas ni?? Huhuhu

Org lain da lama guna... Pakai kt tudung? Tapi aku baru nk beli ... Eh beli dah ni cuma tak pin lg kt tudung...

berbunga2 je hati ni sebab dapat brooch comei nie::: huhuhuhu...

- Posted using BlogPress from my iPhone

Sunday, October 23, 2011

koleksi alam si kecil peringkat lancar

Siri Buku Alam Si Kecil ini terbahagi kepada dua peringkat iaitu peringkat asas dan lancar. Setiap peringkat ini mengandungi sepuluh buku berkaitan dengan tema "Mengenal Ciptaan Allah" bagi peringkat asas dan tema "Diri Saya" bagi peringkat lancar. Ianya disusun dalam tiga bahasa iaitu Melayu, Arab dan Inggeris. Siri ini memperkenalkan perkataan yang sering digunakan oleh kanak-kanak dalam perbualan seharian di samping membantu memperluaskan kosa kata. Setiap buku bacaan dalam siri ini dilengkapi dengan senarai daftar perkataan serta ilustrasi berwarna dan menarik. Siri buku ini sesuai untuk kanak-kanak yang boleh memahami dan membaca ayat-ayat mudah dengan lancar.

PENDIDIKAN PASCA NATAL (Post-Natal) Peringkat Usia 1 hingga 2 tahun


Prakata : Kanak-kanak berusia 1-2 tahun banyak memerlukan penekanan terhadap penerapan pendidikan berbentuk kasih sayang, nasihat, tunjukajar, sentuhan dan belaian.

Kanak-kanak baru memulakan langkahnya yang pertama. Sikap berdikari (self-independence) mula ketara menyebabkan kanak-kanak akan bebas melakukan kegiatan tanpa arahan. Kanak-kanak yang cergas dan cerdas dikesan dari sifat ingin mencuba sesuatu di luar kemampuannya sehingga ada yang tidak menghiraukan keselamatannya.

Ibubapa perlu mengawasi setiap aktiviti kanak-kanak di peringkat ini dengan penuh bijaksana seperti membuka ruang ‘kebebasan beraktiviti’ tanpa unsur terlalu mengongkong. Contohnya; tidak terlalu membantu atau terlalu memanjakan mereka (over-protective) sekiranya mereka terjatuh/luka secara ‘ringan’.

Tingkah Laku – Kanak-kanak di tahap ini masih belum dapat dikawal. Mereka belum mempunyai sifat-sifat positif yang lengkap sehingga mereka mudah ‘mengamuk’ dan ‘menjerit’ (temperamental) Sesuatu perwatakan yang unik mengenai mereka ketika ini ialah menjadi ‘pengikut’ (follower) apa sahaja yang diarah malah mengulangi (echo) ayat/frasa/perkataan yang disebut oleh ibu bapa mereka.

Ibu bapa perlu mengasuh anak mereka dengan kata-kata nasihat dan didikan yang lembut dan penuh kesabaran serta kesopanan (politeness) Ini boleh menyedarkan dan membentuk kanak-kanak dengan sempurna. Antaranya ialah dengan menyedarkan anak-anak mereka dengan konsep asas Islam iaitu perbuatan baik akan mendapat ganjaran dunia (jika perlu berikan upah yang sepadan seperti membeli makanan kegemarannya dll) dan akhirat dan perbuatan buruk sebaliknya.

Keyakinan - Ibu bapa perlu memupuk semangat berdikari dan menyemaikan kemahiran kerja. Kanak-kanak di usia ini biasanya rajin dan berani dalam setiap perlakuannya. Walaupun kanak-kanak ketika ini mungkin tidak mampu menuturkan bahasa dengan tepat malah kadangkala masih enggan bercakap (bukan tidak mampu) , namun keinginannya untuk berkomunikasi adalah tinggi walaupun dengan memek muka (facial expression) atau anggota lain pada tubuh badan (body language) sudah cukup untuk membayangkan perkembangan mentalitinya yang sihat.

Kerjasama - Ada di kalangan kanak-kanak IQ pintar ini yang sudah tertanam sifat membantu dan menolong. Sifat ini dikenalpasti menerusi; contohnya; mengemas tempat tidurnya sama ada menyimpan bantal atau cuba meregangkan cadar katilnya dengan bantuan ibunya atau cuba menyimpan sendiri pinggan mangkuk atau cawan/gelas yang digunakan.

Tanggungjawab- Kriteria ini mampu dikesan walaupun baru mencecah usia 2 tahun. Contohnya, beliau akan menerima dengan baik kedatangan ‘ahli baru’ dalam keluarganya. Beliau akan cuba menumpukan perhatian terhadap adiknya dengan menunjukkan sikap rajin dan bertanggungjawab termasuk ‘mengawasi keselamatan’ adiknya di atas katil.

Minat/Tumpuan Kerja- Ibu bapa digalakkan mewujudkan konsep ‘play school’ di peringkat ini.

Kanak-kanak IQ Pintar berusia 1-2 tahun belum mampu ‘menstorkan’ data / maklumat dalam tempoh jangkamasa yang panjang di dalam otaknya. Namun jika diuji pada satu-satu tempoh masa yang singkat selepas diberikan input (seperti menelaah atau ajaran langsung), mereka mampu menjawab soalan-soalan yang dikemukakan dengan tepat. Misalnya ia akan menghafal anggota badannya, menghafal susunan abjad / nombor (1-20), makanan dan minuman kegemaran (seperti nasi dan Milo). Perkara-perkara ini perlu dilatih semula dari masa ke semasa.

Minat dan daya ingatan mereka biasanya lebih tertumpu kepada aktiviti bebas (seperti bola mainan, membina lego dsb) dan kemahiran kerja (melukis, menulis, melihat gambar dsb.) Kanak-kanak di peringkat ini biasanya akan mampu menyelesaikan tugasannya dengan penuh kecerdasan dan kreatif walaupun secara berperingkat-peringkat atau tertangguh. Galakan dan bantuan asas ibu bapa perlu diberikan supaya kanak-kanak ini tidak mudah putus asa apabila menghadapi sebarang kesulitan semasa melaksanakan tugasannya.

Asuhan Agama - Saranan Allah SWT dan RasulNya ialah supaya kanak-kanak diasuh seawal-awalnya mengenal Allah SWT. Di sinilah ibubapa perlu menanamkan konsep bahawa segala-galanya adalah diciptakanNya dan akan kembali kepadaNya. Ini penting kerana kelak, beliau telah mendapat suatu asas yang sangat kuat dari segi Iman, Islam dan Ihsan sejak daripada kecil lagi.

Kanak-kanak di peringkat ini perlu didedahkan kepada solat dan bacaan ayat-ayat suci Al-Qur’an (belum lagi peringkat mengajarnya) Beliau akan suka mengikuti apa yang dibuat oleh ibu bapanya seperti gerakan-gerakan solat malah ‘menyuruh’ ibu bapanya solat dengan menunjukkan sejadah sebaik sahaja mendengar azan berkumandang.

Beliau juga boleh didedahkan dengan doa dan adab makan (sekurang-kurangnya mengajarkan ‘Bismillah…..dan ‘Alhamdulillah….), doa masuk tandas (sekurang-kurangnya ‘A’uudzubillah…) doa ketika masuk tidur dll.

Ibu bapa juga perlu menyedarkan anak-anak mereka dengan konsep asas Islam iaitu perbuatan baik akan mendapat ganjaran dunia dan akhirat dan perbuatan buruk sebaliknya.

Bahagian Ketiga
(Satu Kajian Kes Pengalaman Sebenar)
oleh TETTY HENNEY ZULKIFLI


Saturday, October 22, 2011

Pokok apa ni?





Haaaa... ini satu lagi hasil dekorasi my hubby!

Cantik kan?? hahaha...dulu kt sini ada pokok sakat, pokok tu da ubah sebab besar sangat...

Pokok sakat tu pindah kt water feature pulak...



- Posted using BlogPress from my iPhone