About Me

My photo
I'm “Biol”“logy” teacher at MRSM Beseri...hehehehe!..i quite garang masa ngajar..but I’m good teacher. ..tanya my students!! 17 Jun 2016 anniversary jadi cikgu ..heppy 14 years for being a good teacher! Not talk too much but..ada ramai kawan2!..I'm a “mithali” isteri to AMIZAL insyaAllah.. and a loving+caring mother to AMMAR BADLISYAH ,amp; ALIFF ISKANDAR..& ALEESYA HANA...so far, i'm just living my life with a big smile.  ! i have a lovin' husband , 2 sons & sorang anak dara comel who loves me just as much… Stay kat Kangar Perlis..walaupun I’m JOHORIAN …hubby da beli rumah for our fmly…heppi sangat.. Alhamdulilah .Thanks Abg.

Monday, March 28, 2011

Cabut gigi

Baru balik dari Klinik Kesihatan Kangar
Abg ammar kena cabut gigi...

ammar: ibu ada apa kat belakang gigi ammar nie?sambil tunjjukkan giginya kat ibu
ibu: laaa...ni ada gigi nak tumbuh nie...cepatnya gigi baru nak tumbuh...emmm kena cepat p cabut gigi yg goyang tue...

Aaaa...itula dialog aku dgn ammar hari Ahad lepas...
Dalam hati ibu risau...kot gigi abg ammar akan berlapis lepas nie...xcantik dah...tapi ayah kata cuba la p cabut dulu...tgk doktor nak kata apa...
So..Petang balik sekolah tadi terus p cabut gigi abg ammar...

selepas cabut tue...abg ammar xnangis pun...dia kata sakit tapi tahan xmau nangis...bagus anak ibu..

"Ibu doktor pesan...nanti dok saje2 tolak gigi yg nak tumbuh tue dengan lidah...nak bagi sama dgn gigi yg lama"...


Dalam hati ibu rasa bersalah...sedih sebab ibu xtau gigi abg ammar akan tumbuh secepat itu...dulu masa akhir bulan 2 abg ammar ada mengadu,gigi dia goyang..kena kepala anif haikal masa kat sekolah...ibu kata biar dulu..nanti da goyang kita p cabut...rupa2nya dalam masa menunggu tue...gigi kekal da tumbuh...
emmm...pengajaran untuk ibu nie...



Saturday, March 26, 2011

adik aliff batuk berkahak lagi

"Saya akan bangun pada setiap malam utk menyapu minyak telon atau minyak burung unta dibelakang badan anak...dalam jam1-2 pagi , petua orang Cina yang saya belajar utk kurangkan kahak"

aku tebaca petua ni bila blokwalking ke sini. Nak try petua ini...since adik aliff da 3 minggu batuk...baru je selesai buat Nebulizer dia selama 3 hari mula pada hari selasa sampai khamis yg lepas...ini adalah nebulizer kamu yg ke-4 sepanjang berusia 11 bulan nie...kesian adik aliff...

ibu da cuba yg terbaik utk bagi kamu sihat...ibu akan cuba yg ini pula yerr...memang la ibu dok sapu minyak di dada...tapi bangun pada jam 1-2 x pernah lagi ibu praktiskan...insyaAllah...moga berkesan pada kamu aliff...
Kamu baca doa makan ker tidakkkk???





Hehehehe....kena gelak dulu sebab nak tulis entry pasal baby aliff yg semakin lincah...dan lasak!!
anak ibu nie sangatla aktif...susu xmau sangat...ikut dan dia je nak minum banyak mana...kadang2 3 oz pun xhabih...kurus je badan tue...tapi kalau dapat nenen ibu xmau lepas!!

Ni pasal DOA MAKAN...pagi tadi masa nak breakfast...roti canai...mcm biasa ayah memangku aliff...then ibu katala kat abg ammar...baca doa makan..."abg ammar baca doa makan"...yang nak tergelaknya adik aliff yang angkat tangan (TADAH)...mcm nak baca doa tue...huhuhuhu...terharu sgt...((maksudnya adik aliff faham arahan ibu) lepas tu kami menyakat la dia..."baca doa...baca doa....'...adik alif akan automatik tadah tangan dia...huhuhuhu..mungkin sebab kamu suka makan nasi kot...tu yg cepat je dapat baca doa..

** nanti ibu nak rakam aksi adik aliff tue...hehehehe
Konvensyen PBSM peringkat Negeri Perlis

Hari sabtu...penat sangat..pagi tusyen..mcm biasa then kul 11 p dewan sekolah Derma...mengiringi pelajar ke  konvensyen PBSM ...sampai jam 3 ptg...ni baru nak rest...esok ada Seminar PMR pulak kat sekolah...7 hari berkerja...terasa panat menjadi cikgu...

Monday, March 21, 2011


Masa berlalu terlalu pantas...

Add caption



11 bulan setengah sudah...



Anak ibu yg sangat tomey nie da 11 bulan setengah nie,dekat setahun dah
Kelmarin dulu amik gambar masa p makan laksa kat kuala perlis...tgu abg ammar p kencing...
Aaaa...masih dengan lidah HAGEMARU...huhuhu...suka sgt buat lidah mcm tu...mungkin sebab ibu dulu ms preggykan alif suka tgk hagemaru kot...

Mengajar anak solat 5 waktu...







Ini gambar2 masa tahun 2008...abg ammar berusia 3 tahun...
bersolat berjemaah sama2...bertiga..
Malam nie sempat la blogwalking ke blog cikgu nurin...baca entry cikgu pasal Wardina mengajar anaknya AMNA yg bersolat 5 waktu bila da masuk usia 7 tahun...

Teringat anak ibu AMMAR BADLISYAH...sekarang nie dia 6 tahun...alhamdulilah da boleh solat dengan betul...bacaan dari niat sampai habis...walaupun ada sikit2 bunyi yang xkena...tapi abg ammar da bleh solat...
ibu berterima kasih sangat dengan cikgu2 kat PASTI BESTARI TAMAN UTAMA yang mengasuh dan mengajar anak ibu solat dari usia 5 tahun lagi....

Cumanya..setiap kali ibu suruh abg ammar solat mesti tanya 'BERAPA RAKAAT IBU ?"...maghrib nie 3 laaa...ibu jawab..."Oooo...3 kali rukuk yer ibu?" aah...ibu jawb sambil tersenyum....hehehe...terasa bangga dengan anak ibu nie...

Lagi satu...sekarang nie abg ammar selalu tanya..."IBU...KENAPA NANTI KALAU ABG AMMAR DA 7 TAHUN , KENA SOLAT 5 KALI ??"...yelaaa...abg ammar kan da besar...kalau xsolat berdosa..."ooo...KALAU X SOLAT KENA ROTAN EK IBU?...aa...kena jugak...ibu jawab...hehehehe...

Alhamdulilah...abg ammar da semakin rajin solat berjemaah dengan ayah...dulu masa adik aliff xde lagi...KITA selalu berjemaah bertiga...sekarang nie susah sikit...dan yang paling susah...bulan nie bila ibu mai period...ang ammar selalu tanya..."IBU...DA SEMAYANG KE?"...aaa...dah tadi..."XNAMPAK PUN?"...laaa...tadi abg ammar tgk tv ibu semayang laaa...(terpaksa la ibu berbohong...xtau nak jawab apa...xpe nanti2 abg ammar da besar sikit,ibu terangkan ok!...

Kalau nak baca bagaimana wardina didik AMNA...bersolat baca sini

Tuesday, March 8, 2011

UJIAN SELARAS 1, SEMESTER 1 2011
(8 Mac - 10 Mac)

Hariini bermulanya ujian selaras 1 bagi pelajar-pelajar tingkatan 2..3..dan 5 MRSM Beseri...
hehehe...first paper bagi pelajar-pelajar tingkatan 3 adalah SCIENCE...huhuhuhu...
masa cikgu tunggu pelajar 3C tadi...ramai yang tido...(macam biasala kalau time peksa...depa ni suke tdo...xkira soalan susah ke tidak... ) HUH!! macamana nak cemerlang nieee???

Bagi semua pelajar-pelajar tingkatan 1 dan 4...sebab kamu baru je mendaftar awal bulan Februari...maka tiadala ujian untuk kamu...:)

Eh...xleh la lama2 nak p menanda kertas ujian tue...

p/s:  SELAMAT HARI WANITA...tadi p blog kakak gie...(suka baca blog kakak nie..)so sape2 nak baca bleh klik sini

Friday, March 4, 2011

Amalan Berzikir Untuk Cemerlang

Salam...
Hariini aku nak share satu amalan zikir yang boleh menjadikan dirikita lagi cemerlang..
Kepada pelajar2..selain daripada menjalankan pendekatan psikology...kamu semua bolehla berzikir dibawah ini untuk mencerdaskan minda kamu semua..


Al-Raasyid
Baca sebanyak mungkin agar otak menjadi cerdas


Al-Bashiir
Baca 100 Kali sebelum solat Jumaat akan diterangkan hati dan cerdas otaknya dan selalu diberi hidayah


Al- Hakim
Baca 300 kali supaya dicerdaskan otak


Al- Majid
Baca sebanyak mungkin agar dipermudahkan menerima apa yang diajar

Tuesday, March 1, 2011

Balik Johor


Kat Kuarters guru MRSM Trolak..dinner
zai yg masak..
Kuarters ni besar gilerrr...boleh main bola!!
Salam pagi Ahad yg ceria...
walaupun sekarang ni musim timuq..panas sangat2 kt Perlis nie...tapi pagi nie ceria jerr..alhamdulilah..macam hujan je seminggu yg lepas...pokok2 kami pun nampak segar jer
Malam tadi jam 11.30 kami baru sampai dari Johor...bertolak dari johor macam biasa jam 9.45pagi...sepatutnya jam 9malam da sampai Perlis tapi disebabkan menyinggah ke Tesco Sungai ...lewat la sampainya...
Minggu yg lepas ni kami balik Johor...emergency..MAK AKU SAKIT..selasa kul 11 pagi tu bertolak dah...ke MRSM TROLAK...bermalam disitu...umah kawan kami...Zai & Udin. Pagi2 Rabu kami bertolak ke Johor...sampai tengahari...alhamdulilah
Di johor...mak sakit da lama...3 minggu dah...DEMAM TAK KEBAH..dari masa banjir awal tahun aritu...Jumaat pagi aku bw mak ke KLINIK MAHKOTA..kat Segamat..Doktor kata mak kena DEMAM VIRUS...teruk sangat dah...serangan virus yg banyak dalam badan...antibodi mak da xlarat nak defence badan...KESIAN mak...so doc bagi 2 injection...antibiotik dan juga ubat demam....selesai semua...AKU DAN HUBBY PUN MINTAK MC untuk hari Jumaat sebab kami dapat cuti 2 hari jer (Rabu dan Khamis)
Kat KFC Segamat..masa p jumpa doktor
Lepas sejam mak dapat injection tue...mak nampak da ok...muka pun da berseri semula..LEGA la kami sebab pagi sabtu tu kami nak bertolak balik ke Perlis...semoga mak cepat sembuh.
Tesco Sungai Petani
nak cari buku adik aliff