About Me

My photo
I'm “Biol”“logy” teacher at MRSM Beseri...hehehehe!..i quite garang masa ngajar..but I’m good teacher. ..tanya my students!! 17 Jun 2016 anniversary jadi cikgu ..heppy 14 years for being a good teacher! Not talk too much but..ada ramai kawan2!..I'm a “mithali” isteri to AMIZAL insyaAllah.. and a loving+caring mother to AMMAR BADLISYAH ,amp; ALIFF ISKANDAR..& ALEESYA HANA...so far, i'm just living my life with a big smile.  ! i have a lovin' husband , 2 sons & sorang anak dara comel who loves me just as much… Stay kat Kangar Perlis..walaupun I’m JOHORIAN …hubby da beli rumah for our fmly…heppi sangat.. Alhamdulilah .Thanks Abg.

Thursday, June 30, 2011

Resepi ayam kurma







Ini menu utk hari ini
Aku amik cuti, abg ammar asik berdarah hidung jerrr...so bleh la ibu masak lauk faveret abg ammar nie... Eh, ni bukan masakan nk celebrate besday kamu... Just for lunch today...

Lama giler x masak kurma nie... Surf internet cara nk masak... Ok da faham... Tapi last2 aku ikut resepi yg kt belakang paket rempah kurma... Huhuhu, lupa sudah jenis hapa tadi...

Sempoi sgt masak...
1. Blend bwang merah , putih n halia
2. Tumis bersama bunga lawang, kayu manis, bunga cengkih dam juga daun kari sampai naik bau
3. Masukkan rempah kurma yg telah dibancuh dgn air. Tumis sampai pecah minyak
4. Masukkan ayam n kentang, masak sehingga separuh masak
5. Masukkan santan n garam
6. Last, tomato n juga cili hijau yg telah dibuang biji




Hahaha... Ini masakan dlm kuali,
" ibu masak apa?"
Kurma ayam laaaa...
"Ammar suka masak mcm nie, tp telor..."
Laaa... Ibu terus rebus telor 2 biji, then minta tolong ammar yg kupaskn kulit...

So, 2 in 1 la masakan rini... Telor n ayam kurma...:)

Selamat Hari Lahir@ Abg Ammar 6 Tahun






Salam hari Khamis...
Hari ini 30/6/2011.. Genap usia abg ammar 6 tahun... Besar dah anak ibu nie...

Sempena hari kelahiran kamu ni, ibu nk cerita mengenai diri kamu dari dalam kandungan sampaila kamu besar sekarang nie.

Pengalaman mengandungkan kamu sangat mudah... Kamu budak baik... Ibu langsung xalah... Diusia kamu 2 bulan lebih dalam kandungan,kamu da sampai Terengganu tau! Huhuhu... Masa tue bulan 12 tahun 2004... Ibu nk menghabihkan kursus diploma pendidikan... Tinggal nk exam akhir semesta jer... Mujur ibu x alami alahan... Alhamdulilah selesai diploma tue dgn gred 3.8 .

Sepanjang kamu dlm kandungan, ibu dan ayah tinggal berjauhan... Ayah dperlis, kita dgerik... Huhuhu... Sedih jugak ms tue... P klinik kdang2 sorang... Kdang2 mak su kasumawati hantar...:).. Kiranya asik menangis je la



Posted using BlogPress from my iPhone

Wednesday, June 29, 2011

Kerapu kukus @ lunch today





Kerapu kukus!!
Wahhhhh... lama bebeno aku x masak ikan ni, bukan takat ikan... Lauk lain pun jarang dah masak,

Terpaksala... Nk memasak bila balik dari sekolah tu x sempat2... Aliff x mau dok diam... Abg ammar pulak sibuk da lapo...So, hari2 tapau lauk dari kafe kak na...

Bila cuti rini, bolehla nk memasak... Tu pun breakfast kt luar...




So, lauk rini siakap kukus+ bendi rebus+ ikan kering+ sambal belacan

" sedap ikan nie, tapi x rasa mcm mula2 masak dulu... Dah xde da rasa gas2... Huhuhu" hubby ku kata...

Haaa... Masak da ikut resepi.. Tapi biasala setahun sekali br nk masak... Rasa pun xsehebat chef memasak...



Salam cuti israk mikraj...
Balik dari breakfast kt hameed nasi kandaq! My hubby yg suka sgt mkn kt situ... Ibu n ammar share mkn kuew teow... Sedap sgt...

Ni sbnrnya nk citer pasal hari bapa yg da lepas dkt 2 minggu... Huhuhu... Yela dema semua sambut pd 19 Jun lalu, aku br nk tulis hari ini..( itu melambangkn betapa bznya aku nie) huhuhu...

Selamat hari ayah utk SUAMIKU AMIZAL...
wish da kt abg ritu kn?? Gmbr yg sama juga da upload kt FB! gmbr kt atas tu mmg snap pd 19/6... Waktu petang nk balik kg...

Bila tgk gmbr tue, seronok tgk ammar... Syg sungguh kt ayah tue... Kalau mkn apa2 mesti kamu ingat kt ayah dulu... Baru ibu... Huhuhu... Adik aliff pun sama... Kalau mkn. , mesti nk suap ayah walau ibu ada kt sebelah kamu...hehehe so, terbukti dah ayah memang ayah yg baik...

Pg tadi ms nk p breakfast pun sempat lg ayah jahitkn butang seluar ammar yg tercabut... Huhuhu, ibu bukan x reti jahit, dah terlupa ... Nk buat mcmana..

Friday, June 24, 2011

Manis x senyuman saya??





Aaaaaa... Ni gmbar masih panas lagi... Snap2 trus je post! Hahaha... Waktu aliff golek2 nk tdo, ayah amik gmbr kamu... Bukan main senyum lagi....

Tapi waktu ibu tulis n3 nie, kamu da tdo... Sunyi jer rasa..., abg ammar pulak mcm biasa nk tdo dah tue...

Berbalik pd senyuman kamu tu, selalu senyum mcm tue...xnampak gigi, meleret je senyum...manis sungguh! Huhuhu...

Wednesday, June 22, 2011

Reunion Diped MPKTBR@Tanjung Bungah



Rai and Wawa



Haha... Ms kursus pun sempat posing!!
Ini gmbar kt dlm ball room kt Tanjung Bungah Penang...



Tgk la tue... Seronok semuanya... Lama xberkumpul mcm ni, last kami DIPED ms kt Terengganu pd 2004... haaa... Lama gila!! So bila jumpa tue, x melepaskn peluang utk berborak... Imbas kenangan silam!!




Tuesday, June 21, 2011

Susu ibu byk juga...



Salam hari selasa
2nd day kt penang...:I
Pagi td lepas solat subuh, sempat juga ibu memerah susu... Biasala, ibu akan guna tangan jer... Dapatla 4 auns, huhuhu... ( kalau guna pam elektrik, mesti lg byk kan ??? Huhuhu)

So??? Kira ada juga la susu ibu tu kan??? Bleh la bwk blik bg kat kamu Aliff... Waaa rindu lg kt kamu...

So, insyAllah, ibu akan cuba memerah susu dgn kerap, xmau juga susu abih... Kesian kt kamu...

Monday, June 20, 2011

Kursus Pemantapan Biologi

Haaa.... Kt bilik hotel nie...penang tanjung bungah beach resort Da mula rasa rinduuuuu...kt kamu bertiga AMIZAL...AMMAR...ALIFF... Mlm nie tdo tanpa anak2... Dan suami :( Xdela abg ammar nk pegang tgn ibu... Xdela adik aliff nk nenen ibu... Baring2 atas perut ibu...

Sunday, June 19, 2011

Kami sahabat baik




Salam hari Ahad Ni cerita smlm ptg, blik dari Arau... Adam datang umah kami dari kul 6.30 tu samai mlm...tgk lagmbar kt atas tue... Depa kalau ibusuh bergambar... Mesti namak mesra...


Biasala aktiviti depa kalau jumpa... Main games, tapi kali ini xsempat amik gmbar kt destop tue... Tapi ada permainan baru...DOMINO. ADAM akan stay sampai mlm, solat sama2... Sebelum tue mkn dulu. Budak Adam nie takat 3 kali mai umah kami x pnah lg mkn nasi... Ptg tue goreng nugget n fries kt dia, rupa2 nya fries pun xmkn... Alahai Adam Posted using BlogPress from my iPhone

Saturday, June 18, 2011

Puting kopek@14bulan





Salam
Baru balik umah dari Arau...
P butik anakku, jalan2... Nk beli puting bg kt aliff...

Dulu ms aliff lahir, kami decide xmau bg puting kt dia... Tapi hari ini ibu n ayah beli puting n nk bg kt kamu... Tau x kenapa?? Aaa... Ceritanya sebab ibu nk kena p kursus isnin depan.. Dan kamu pula akan cari ibu waktu mlm, cari sbb nk NENEN...:) dan kalau Xdak nenen tue,kamu sanggup xtdo dan akan menanggis semalaman... Xmau baring... Xmau duduk... Kamu nk ayah dukung kamu sahaja...( ini ibu cerita dari pengalaman bulan 2 ritu ms ibu p kursus KKB kt KL )

Aaa... Gmbar kt atas tue kamu mcm ok je dgn puting tue, tp sebenarnya lamu main2 jerr... Huhuhu, masuk mulut pun mau...

Xpe, ibu akan cuba juga bg kamu hisap puting tue supaya kamu x menangis mencari nenen malam2...

Tuesday, June 14, 2011

Perkhemahan adhock

selamat hari guru









GURU PENJANA TRANSFORMASI PENDIDIKAN



Hari guru tahun nie da lepas dan da basi...16 Mei ritu, tapi bagi kami warga MRSM BESERI , baru menyambutnya hariini :).



Mcm biasalah... Bila time sambutan nie ada bacaan ikrar guru.. Nyanyi LAGU KAMI GURU MALAYSIA... cuma td xde la pulak bc perutusan dari PM kita... Dan mcm kebiasaan juga pelajar2 akan membuat persembahan nyanyian nasyid tuju khas utk cikgu2...:) TERIMA KASIH ANAK MURID!



Tahun nie, byk pulak dapat hadiah... Walau x jd cikgu glemerrrr... X jadi cikgu penyayang... X jadi cikgu proaktif... ( eh tue semua antara anugerah2 yg para pelajar beri kpd guru2) tapi bukan akula calonnya... Huhuhu Terima kasih pada anak2 homeroom yg beri hadiah handbag, cermin kt atas tue...



























Monday, June 13, 2011

Berita gembira dari abg ammar



Amik abg ammar dari pasti, abg ammar tunjuk result peksa bulan lepas...

Wahhhhhh....
Result abg ammar semua dapat 100 markah
Huhuhu...BM,BI. dan PERIBADI MUSLIM



Tapi subjek kegemaran abg ammar dapat 90 jer...Ibu sedih jugak sebab abg ammar salah benda yg simple...

Bukan salah konsep, tapi salah cara tulis...




Ni page yg abg ammar dapat 0/10...
Emmm... Kalau tgk jwpan tue, mmg abg ammar tau nk jawab... Tapi salah tulih jerr....Xpelah... Lain kali mesti betul, belajar dari kesilapan.

Sunday, June 12, 2011

ovulation

Memang benar kalau seseorang yang sedang ovulasi akan mengeluarkan lendir kental dan susah terputus bila kita melebarkan lendir.

http://blog.uin-malang.ac.id/bayyinatul/2010/06/16/menentukan-waktu-ovulasi-melalui-perubahan-lendir-serviks/


Fase tidak subur sebelum ovulasi

Setelah menstruasi, dalam beberapa hari vulva dalam kondisi kering. Fase ini mungkin tidak ada bila siklusnya pendek dan akan panjang bila siklusnya panjang. Sensasi kering di vulva dan biasanya tidak ditemukan lendir.

Fase subur

Ketika estrogen meningkat, lendir serviks dapat dirasakan pada vulva. Pada mulanya akan memberikan sensasi lembab dan akan terdapat sejumlah kecil lendir yang berwarna putih atau krem. Pada tes dengan jari, lendir cenderung mempertahankan bentuk dan mudah pecah.

Pada fase transisi, jumlah lendir meningkat dan lendir dengan warna seperti awan dapat dilihat. Elastisitas rendah dan menimbulkan sensasi basah.

Pada saat mendekati ovulasi, lendir makin banyak dan mungkin jumlahnya bisa 10 kali lipat. Ini memberikan sensasi licin pada vulva. Penampakan seperti putih telur yang mentah, tipis, berair, dan transparan. Pada tes dengan jari, lendir yang sangat subur ini dapat ditarik sampai beberapa centimeter sebelum pecah.

Lendir yang subur menjaga kehidupan sperma, memberinya makan dan membiarkannya melalui serviks. Pada lendir ini, sperma dapat hidup sampai dengan 3 hari, bahkan pada kasus yang jarang dapat hidup sampai dengan 5 hari atau lebih (Patmini, 2004).

Hari puncak

Hari puncak menunjukkan hari terakhir dimana lendir yang elastis, transparan terlihat atau dirasakan.

Fase tidak subur setelah ovulasi

Selama fase setelah ovulasi, setelah hari puncak, sensasi licin menghilang dan secara tiba-tiba kembali ke kering lagi. Gejala subyektif ini merefleksikan adanya progesteron, yang menebalkan lendir sehingga menyumbat serviks dan menghalangi masuknya sperma.

Pada pemeriksaan lendir serviks ini ada beberapa yang harus diingat:

(1) Jumlah dan kualitas lendir bervariasi pada seorang perempuan dengan perempuan lain dan pada satu siklus dengan siklus yang lain tidak sama.

(2) Setiap perubahan sensasi dan bahkan pada sejumlah kecil lendir harus diperhatikan.

(3) Jika menemukan kesulitan dalam mendeteksi lendir dari luar, kadang-kadang lebih mudah dikenali setelah berolahraga atau setelah buang air besar.

(4) Kegel (gerakan mengerutkan otot panggul bagian bawah seperti menahan kencing) juga kadang membantu pengeluaran lendir.

Mencatat perubahan lendir serviks

Mencatat lendir pada Grafik Suhu dan Gejala (Patmini, 2004):

(1) Lendir mesti diperhatikan selama seharian dan grafik diberi tanda setiap malam.

Setiap hari ketika darah sedang keluar, termasuk bercak, diberi tanda M (menstruasi).
Ketika merasakan sensasi kering pada vulva dan lendir tidak terlihat, diberi tanda K (kering).
Setiap hari ketika terlihat lendir yang putih atau krem diberi tanda L (lendir).
Setiap hari ketika terlihat lendir yang transparan, licin, diberi tanda S (subur).
(2) Mendeskripsikan dengan kata-kata sendiri

Sensasi : lembab, lengket, basah, licin
Penampakan pada tisu: putih, krem, berawan, atau transparan.
Pada lendir yang subur kadang-kadang terlihat bercak darah.

Tes dengan jari: lengket, membenang, atau elastis.
(3) Hari Puncak

Hari ini ditandai dengan memberi tanda silang pada huruf S yang terakhir. Hari ini dapat diketahui secara restropektif. Pada hari selanjutnya akan terjadi perubahan lendir menjadi lebih tebal, putih dan lengket atau menjadi kering lagi.

(4)Tanda-tanda tambahan

Tanda-tanda yang merupakan indikator minor ini juga dicatat.

(4) Hubungan seksual

Karena cairan semen akan mempengaruhi konsistensi lendir, dicatat dalam grafik dengan melingkari nomornya.

Gambar Contoh pencatatan perubahan lendir serviks (Patmini, 2004).


Suhu asas badan dan lendir serviks



Sekiranya anda sedang cuba untuk mengandung atau cuba mengelak dari mengandung, adalah berguna sekiranya anda mengetahui masanya subur anda kerana anda boleh merancang hubungan kelamin anda pada waktu yang lebih sesuai.

Ramai yang mengunakan kit ovulasi kerana ia senang dan boleh mengenal pasti dengan lebih tepat bilakah tarikh ovari anda akan mengeluarkan telur tetapi cara yang lebih semulajadi ialah dengan merasa sendiri bilakah waktu subur anda iaitu dengan mencatit suhu asas badan (BBT) dan dengan memerhati perubahan corak lendir yang dikeluarkan oleh serviks anda.

Apa itu suhu badan asas (Basal body tempature BBT)?







Ialah suhu badan yang diambil semasa anda bangun dari tidur setiap pagi iaitu sebelum anda bangun dari katil atau mengosok gigi anda. Masukkan termometer ke dalam mulut anda untuk sekurang-kuranya 60 saat dan catitkan bacaannya.
Adalah penting untuk anda mengambil suhu ini dalam masa yang sama setiap pagi. Pastikan anda catitkan bacaan suhu itu dan plotkan pada carta khas untuk BBT. Selalunya semasa berlaku ovulasi, suhu badan akan naik sebanyak 2-3 darjah selsius sehingga anda mengalami haid seterusnya.

Apa itu lendir mukosa?

Faraj kita mengeluarkan banyak jenis cecair dan salah satunya ialah lendir yang dikeluarkan oleh serviks. Lendir ini berubah mengikut masa kitaran haid disebabkan oleh terdapatnya perubahan hormon. Anda boleh mengunakan tangan anda atau kertas untuk untuk memeriksa lendir serviks ini.

Pada hari tidak subur, lendir akan menjadi lebih melekit dan ringan, beberapa hari sebelum ovulasi, anda akan perasan yang lendir akan menjadi semakin banyak dan menjadi lebih cerah dan berlendir seperti putih telur.Pada masa inilah anda mempunyai kesuburan yang optimal dan perubahan ini berlaku disebabkan oleh pengeluaran hormon estrogen.

Mana satu yang perlu saya catitkan?

Yang terbaiknya ialah mencatit kedua –duanya sekali kerana ia boleh memberikan gambaran yang maksima tentang hari subur anda.

Saturday, June 11, 2011

potong rumput@ pagi sabtu





Semangat semuanya nk tolong ayah potong rumput



Abg ammar la sememangnya rajin... Kali ni guna penyapu tu nk tolong ayah...

Topi tu mmg kena pakai kalau tidak abg ammar akan risau kulit menjadi coco... Huhhhu



Adik aliff kenapa buat mula mcm tue???



Sambil2 tolong ayah masukkan rumput dlm plastik hitam, main la jugak... Hehehe...

Abg ammar ajar adik main rumput ehhh???

Sandwich telor





Sandwich telor




Telor kt atas tu abg ammar yg tolong lenyek! Huhuhu... Telor yg nenek bekalkn masa nk blik perlis khamis lepas.

Aku bubuh carrot yg dpotong halus, garam sikit, lada sulah sikit... Pas tu planta kena sapu kt sebelah telor... Then leyak cheese! Yg sebelah lagi letak telor lenyek bersama mayonis...


Friday, June 10, 2011

gigi@klinik kesihatan Kangar



Salam hari Jumaat
Semalam ptg baru sampai umah... Balik dari johor.. Letihnya xhabih lagi sampai hariini, rumah bersepah dgn barang2 dari johor... Beg2... Huhuhu biar dulu... Ptg nnti kalau kuat bleh kemas. :)

Pagi tadi p klinik kesihatan, ibu cek gigi geraham... Sakit mlm2, ingat nk tampal, tapi doc kata kena cabut, so dapt appointment on 13/7 emmm lmbt lagi...

Abg ammar pulak kena cabut gigi susu yg bahagian dpan. Ini kali kedua kamu cabut gigi... Gigi kamu tu elok lagi... Tapi gigi kekal dah keluar kat blakang... Kalau x cabut nnti bertindan pulak gigi tue...

Sememangnya kamu budak pandai... Cabut gigi tadi x nangis...:), lepas tu kamu yg sukarela nk p... Jumaat Minggu lepas sebenarnya da p klinik gigi private kt muar... Ingatkn nk cabut TAPI DOC TU KATA GIGI KAMU MASIH BELUM GOYANG SEPENUHNYA... kalau nk xcabut, kena cucuk ubat kebas pulak... DOC KATA MINGGU DPAN MAI PULAK . itu sebabnya hariini ibu bw kamu cabut gigi kt klinik tue...

Thursday, June 2, 2011

Ptg Ahad@Rumah Adam

Salam hari Khamis
Ini adalah cerita Ahad yg lepas...

FLASH BACK
Jam pukul 8 mlm..kt dlm bilik. Ada ayah n adik alif tapi abg ammar xde pulak... Sunyi je rasa... Adik aliff pun mandom jer...

Waaa... Abg Ammar xde kat umah.. Tg tadi bila balik dari Beseri. Amik barang2 aliff kt umah pengasuh lama ( k. Ema )..lalu depan umah Adam, adam tgh main badminton... Berenti sekejap... Sembang2... Tiba2 abg ammar kata nk main dgn adam ... So, tonggal la abg ammar kt umah adam...:) ( ammar: ini first time kamu nk duk umah org tau) suka sgt kamu berkawan dgn adam yerrr.

Haaa... Itula ceritanya

Jam 10 baru abg ammar balik umah...
Seronok kamu kata main kt sana... Nnti2 kamu nk p lagi...