About Me

My photo
I'm “Biol”“logy” teacher at MRSM Beseri...hehehehe!..i quite garang masa ngajar..but I’m good teacher. ..tanya my students!! 17 Jun 2016 anniversary jadi cikgu ..heppy 14 years for being a good teacher! Not talk too much but..ada ramai kawan2!..I'm a “mithali” isteri to AMIZAL insyaAllah.. and a loving+caring mother to AMMAR BADLISYAH ,amp; ALIFF ISKANDAR..& ALEESYA HANA...so far, i'm just living my life with a big smile.  ! i have a lovin' husband , 2 sons & sorang anak dara comel who loves me just as much… Stay kat Kangar Perlis..walaupun I’m JOHORIAN …hubby da beli rumah for our fmly…heppi sangat.. Alhamdulilah .Thanks Abg.

Friday, August 5, 2011

Kadang-kadang kita lalai dan lupa...

"Alaa... Kenapa la sakit lagi ni... Minggu lepas baru je batuk, harini demam pulak"

Biasa ke tidak kita mengeluh mcm ayat kat atas tu??... Kalau tak pernah, alhamdulilah... Tapi kalau pernah... Kita perlu muhasabah diri..kena lebih banyak mengingati Allah

Kat sini aku nk share la satu cerita... yg sebenarnya telah diceritakan oleh Cikgu Raihan kpd aku pagi ni ms baru sampai ke bilik guru.

Cerita Cikgu Jamil sekolah kami yg sekarang berada di Hospital Sultanah Bahiyah, diagnos kanser prostat... Sedih rasanya... Semua kwn2 di sekolah sedih sehingga ada yg mengeluarkan kenyataan " kesian kt cikgu Jamil... Sebaik2 org mcm tu pun dapat kanser..."

Owh... Bleh ke kata begitu??? Sedarkah kita bahawa dalam Al-Quran sendiri ada menyebut... Allah akan turunkan dugaan kepada hamba- hambanya... Dan Allah itu maha mengetahui dugaan bagaimana yg bleh hambanya hadapi dan mampu diselesaikan atau tidak...

Jika kita sakit... Kita lupa, bahawa sebelum kita sakit, byk nikmat yg telah Allah beri...kesihatan, kecantikan, kebahagiaan... Dan byk lagi... Renung-renungkanlah... Dan kalau hanya dugaan deman.. Batuk... Sakit kepala... Hanya sekecil kuman dugaan... Ada lagi org yg menghadapi dugaan yg lebih besar...





2 comments:

Ummi M.I.M said...

ya Allah.. beratnya dugaan yang dia terima..

Kita ni.. baru sikit kena selalu duk ngeluh.. kan.

Insaf kejap baca cite cikgu...

mama tims said...

Harap wn cikgu cpt sembuh..yg baik dtg dr Alah swt,yg buruk dr kta sendiri..wallahualam..