About Me

My photo
I'm “Biol”“logy” teacher at MRSM Beseri...hehehehe!..i quite garang masa ngajar..but I’m good teacher. ..tanya my students!! 17 Jun 2016 anniversary jadi cikgu ..heppy 14 years for being a good teacher! Not talk too much but..ada ramai kawan2!..I'm a “mithali” isteri to AMIZAL insyaAllah.. and a loving+caring mother to AMMAR BADLISYAH ,amp; ALIFF ISKANDAR..& ALEESYA HANA...so far, i'm just living my life with a big smile.  ! i have a lovin' husband , 2 sons & sorang anak dara comel who loves me just as much… Stay kat Kangar Perlis..walaupun I’m JOHORIAN …hubby da beli rumah for our fmly…heppi sangat.. Alhamdulilah .Thanks Abg.

Sunday, October 2, 2011

Surat untuk Ammar part 1

Anak permata hati...
Ammar dan Aliff...kamulah permata hati ibu.

Entry kali ini ibu nk buat khas utk anak ibu yg sulung... AMMAR BADLISYAH, oleh itu ibu akan berusaha sedaya upaya agar ibu tidak menggunakan perkataan singkatan... Ibu tau kamu dah boleh membaca... Entah2 tahun hadapan kamu boleh baca blog ibu ni.

Saat ibu menulis entry ini... Kamu dah berusia 6 tahun 4 bulan... Dan saat ini sebenarnya ibu sudah mulai pening dgn tingkahlaku.. Perangai dan emosi kamu ammar..

Terfikir juga kenapa sekarang ni kamu suka sgt menjawab apa yg ibu suruh... Byk bg alasan...kalau buat salah/silap lambat nk mintak maaf dan kdang2 tu sampai kena paksa dgn ayah suruh minta maaf dgn ibu... ( teringat kamu diusia 4-5 thun dulu, kalau ibu marah sebab kamu buat silap... Cepat2 dtg peluk ibu dan minta maaf)... DAN BARULA IBU SEDAR BAHAWA KAMU SEKARANG NI SUDAH BESAR...

Kadang2 ibu terfikir... Mungkin salah ibu ...marah kamu masa umur 4-5 tahun sangat2 hingga meninggalkan kesan di hati kamu... Dan bila kamu da besar hari ni kamu mula nk tunjuk perasaan juga kat ibu...

2 hari lepas ibu tanya ammar
"sayang ibu tak??"
Selamba je kamu jwb.. 'Sayang jugak... Ada jugak tak sayang sikit..'
"Emmm... Eh kenapa pulak"
'yela... Ibu selalu marah ammar'
Terdiam ibu seketika...terkenang kes2 lama ibu marah ammar sgt2... Tetiba waktu itu ibu rasa sedih...Rasa bersalah sangat...
"oklah.. Ibu minta maaf... Ibu janji x marah ammar"
Ibu peluk kamu... Kamu senyum jugak...
"tapi kalau ammar buat salah... Ibu kena marah jugak... Sebab nk bg ammar jadi anak yg baik"

Perasaan bersalah semakin menebal bila ibu cari maklumat kt internet , bagaimana nk tangani emosi anak... Dan ibu jumpa artikel di bawah ini
Ini adalah pesanan Rasullullah S.A.W dalam mendidik anak

Tahap pertama:Anak yang baru lahir sehingga mumayyiz (enam tahun ) hendakkah kita banyak bergurau dan membelai mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana haiwan menjaga anak.

Huhuhu.... Ibu ada masa lagi insyaAllah utk praktikkan cara didikan di atas sebelum kamu berusia 7 tahun pd 30.6.2012

- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:petuadidikanak, ammar

No comments: