About Me

My photo
I'm “Biol”“logy” teacher at MRSM Beseri...hehehehe!..i quite garang masa ngajar..but I’m good teacher. ..tanya my students!! 17 Jun 2016 anniversary jadi cikgu ..heppy 14 years for being a good teacher! Not talk too much but..ada ramai kawan2!..I'm a “mithali” isteri to AMIZAL insyaAllah.. and a loving+caring mother to AMMAR BADLISYAH ,amp; ALIFF ISKANDAR..& ALEESYA HANA...so far, i'm just living my life with a big smile.  ! i have a lovin' husband , 2 sons & sorang anak dara comel who loves me just as much… Stay kat Kangar Perlis..walaupun I’m JOHORIAN …hubby da beli rumah for our fmly…heppi sangat.. Alhamdulilah .Thanks Abg.

Saturday, November 19, 2011

Result Exam & Konvo Abg Ammar

Salam Hari Sabtu
Mode: cuti sekolah akhir tahun 2021 da bermula

Memula nk cerita pasal result abg ammar..masa blik sekolah, masam jer nk masuk keta sebab dapat no 3! Huhuhu...sedih jer..



Ini resultnya... Peratus menurun sedikit dr penggal lepas sbb bahasa arab dapat B

Jadinya dari kedudukan no 2... Jatuh no 3...
"Is najmi yg dapat no satu ibu" sedih n geram je bunyi suara tu..

Ibu ckp jgnla sedih... Nnti ibu n ayah bg hadiah...

" alaaa... Ammar nk hamster jugak!"

Haaa... Ni kes ayah berjanji nk bg hadiah hamster la ni... Tu pun kalau dapat no satu...

Last2 bila da dapat pujuk abg ammar, ibu nk beli senapang jer kt Jusco masa cuti sekolah

Ini pulak gmbar konvo abg ammar...



Gambar amik kt PASTI
Gmbar kt Madi x berapa menjadi..

Last day sekolah... Dapat hadiah beg n pencil case






Ibu n ayah b4 pergi. konvo kt MADI

Posted using BlogPress from my iPhone

Friday, November 18, 2011

Hari Inovasi & Kualiti 2011

Hari ini ada sambutan hari inovasi & kualiti MRSM Beseri...

Kali ini buat kt Dewan IKM

Tema: KE ARAH PEMBENTUKAN PERKHIDMATAN CEMERLANG...




Ucapan pengetua


Serba biru kami semua warga MRSM dgn baju koprat baru :)


Posing sikit...:)



Renungan oleh penceramah
1. Marila menuju kejayaan ( seruan azan 5 x sehari)
2. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, maka apabila kamu selesai drpd satu kerja urusan, kerjakanlah dgn sunguh2 urusan lain- Alam nasyrah: ayat6&7

( tujuan kreativiti: cipta sesuatu yg baru
Tujuan inovasi:Melebihmudahkan kerja/ menambahbaikkn lagi usaha supaya lebih cantik hasilnya )

3.Cikgu kena hebat bila mengingginkn keputusan pelajar yg cemerlang dan hebat
" sesungguhnya Akkah inginkn peketjaan yg tinggu2 n benci peketjaan yg rensah2 (sia2, kurang manfaat)- Hadis riwayat At tarbini

4. Dlm usaha mcapai keunggulan n kcemerlangan otganisasi, semua warga kerja petlu amalkn konsep kerjasama yajni

" PEMBENTUKAN SATU PASUKAN, satu petmuafakatan dan satu budaya"
- cth: guru terapkn dlm hati bekerja berpasukn... Cipta cr br nk mengajar pelajar2... InsyaAllah berjaya...

5. Pepatah english:
"Semai pemikiran, terhasil tindakan
Semai tdakan, thasil tabiat
Semai tabiat, terhasil sikap
Semai sikap, terhasil matlamat"

Utk guru2... Sematkn jiwa raga utk MRSM.. tmpat kita cari mkn...barulah dapat hasil yg cemerlang

6. Utk capai keunggulan n kcemerlangan kita memerlukn:
i. Kemahiran
ii. Pengalaman
iii. Kebijaksanaan
iv. Kepintaran minda

ANGGUN diluar
PESONA di dalam
Maksudnya: bila dalaman kita ok... Maka akn terpancar hingga luar

Bahagian 2
ETIKA KERJA CEMERLANG
1.etika kerja cemerlng
- dlm terapkn nilai2 etika, petkhidmatan awam tlh guna pndekatan koprat
2. Budaya koprat
- cr n tindakan satu semangat
- guru pastikn pelajar2 cemerlang
- staf beri sokongankbersihan kelas
3. Ukuran kualiti
- lihat dr segi kepuasan pelanggan yg beri komen2 yg bagus
-ada nilai2 yg diguna utk nilai kualiti
Cepat, tepat, sopan( xsakitkn hati org lain) kebolehpercayaan, ketahanan, guna kos yg minimum.
4. Unsur kualiti.. Meliputi Aspek:
i.Tenaga manusia ( kemahiran, semangat, pemikiran)
ii. Persekitaran kerja
iii. Kepimpinan
iv. Tugas2 memproses produk( student: bg guru)
5.aspek2 etika kerja
( bersambung)


Posted using BlogPress from my iPhone

Saturday, November 12, 2011

Resepi lagi... Ubi Ungkep!!





Wahhhh...
Lepas mengidam aku nk mkn ubi ungkep nie...sedap!! Resepi org jawa nie...:)

Terima kasih en hubby yg telah bersusah payah membawa ubi ni dari sekolah...ubi fresh... Empuk sgt!!

Terus tepon mak johor... Tanya resepi sebab lama sgt tak mkn ubi ungkep nie...ms kecik2 dulu...

Wahhh teringat memory kt kg sri jaya...MODE: sedih pulak...

Ok... Tak pe yg penting dapat mkn jugak... Meh aku nk kongsi resepi ubi ni, yg bila korang cuba... Mesti nk teringat2 Rasanya... Dan semestinya nk masak lagi! Huhuhu...

UBI UNGKEP
1.Ketumbar n jintan manis rendam
2.Bwg merah, bwg putih, ikan bilis n sedikit kunyit hidup
3. Blend bahan 1 dan bahan 2 sampai hancur, then tumis... Sampai garing n bau wangi...:)
4.Masukkn ubi yg korang da potong ( saiz ikut lah...kalau kecik mudah empuk)
5. Masukkan air, sehingga separas ubi, tambah garam n gula sikit dan tutup!Rebus empuk
6. Sesudu lada hitam ( buang angin)

# eh.. Bhn2 tu agak2 byk mana nk guna... Huhuhu... Mcm bwg putih tak perlu byk, cukup sekadar 2 ulas...




Rasanya unik sikit...
Sedap!! Tgk gravy dia... Mmg da sedap pun!
Selamat mencuba..

Posted using BlogPress from my iPhone

Tuesday, November 8, 2011

Resepi Lontong




Lontong Muo

Ini adalah makanan wajib bila ada sambutan hari raya...

Raya aidilfitri tempohari aku masak lontong ni mkn bersama rendang ayam, kali ni bila raya aidiladha ada sedikit adjustment! Letak ayam goreng dlm kuah lodeh tue Huhuhu

Biasanya lontong ni mkn dgn sambal tumis dan telor rebus...tapi resepi dari aku kali ni mmg sempoiii... Tapi sgt sedap! Bleh gitu??

Lontong Cikgu Rai

Kuah Lodeh:
1. Blend hancur segenggam udang kering+3 ulas bwg merah+dua ulas bwg putih then tumis sampai kuning
2. Masukkan tempe yg telah di potong kecil. Masukkn sedikit santan cair dan biarkn tempe empuk ( 10 minit juga)
3. Masukkan santan, kentang yg dihiris pjg, carrot yg dihiris pjg, ayam yg dipotong kecil & telah digoreng dan tahu kering yg tlh direndam.Biar mendidih dan empuk..
4. Garam secukup rasa
5. Masukkn soon yg telah direndam . Siap! Huhuhu... Tak sampai sejam da masak

# ada yg suka letak kacang hijau dlm kuah lodeh ni... Tapi siapla nnti suffer dgn sakit urat

Sape2 yg xtau kuah lodeh ni mkn dgn nasi impit ... Maka namanya tukar jadi LONTONG...:)

Nasi impit tu kena rebus dari malam, then simpan dlm petiais..

- Posted using BlogPress from my iPhone

Aidil Adha 1432H|2011




Alhamdulilah...
Baru mlm ada masa nk masukkn entry raya haji 2011..

Tahun ni dapat p masjid
Kami empat beranak...
Ibu dapat solat satu rakaat, kemudian aliff tetiba nangis... Tidak pasti kenapa, mungkin takut kot ramai sgt yg solat... Memula tu dia ok jer.. Tapi xpa... pengalaman...


Hehe... Salam aidil adha semua...
Masa ni nk balik dah... Dekat jam 9.30pagi



Anak ayah...


Menu di pagi raya... LONTONG
"ammar bg 10 bintang utk lontong ibu!"
"10 jer?? Sikit sgt... Markah penuh berapa?? Ibu tanya...
" 10 lahh... "
"hehehe..."


Berselera ibu tgk abg ammar mkn...:)

- Posted using BlogPress from my iPhone

Sunday, November 6, 2011

Semoga bertambah lembut hati anak-anak ibu

Kredit utk blog lizan dapat doa kt bawah ni no 1 sampai 11

Dalam minggu ni, odway ke MRSM... Ustaz Fadzilah Kamsah beri doa lembutkn hati anak2.. Xsempat salin cuma dpt ingat kena byk-byk ayat ini:

1. Al-Fatihah
2. Ayat kursyi
3. Ayat Taha 1-5

# kemudian hembus kt muka anak-anak beserta doa~ InsyaAllah

# hembus kt muka suami pun boleh juga


1.Baca "Ya Latif" sebanyak 7 kali dan hembuskan ke ubun-ubun sewaktu mereka tengah tidur

# alhamdulilah... Doa ini mmg aku buat sejak ammar n aliff baby lagi... Ibu mertua pesan.. Lepas mandikan baby, timangla dia dan baca Ya Latif

2.Cuba berbicara dengan baik dan gunakan kaedah memujuk

3.Banyak berdoa kepada Allah minta dilembutkan hati anak-anak

4.Bila bangun pagi, peluk anak, usap kepalanya dan berselawat sambil berniat dalam hati

5.Baca surah Al-Fatihah, Surah Taha ayat 1 hingga 5, diikuti doa nabi Daud 3 kali. Doanya "Ya Allah lembutkanlah hati anakku (sebut namanya) sepertimana Engkau lembutkan Nabi Daud akan besi. kemudian hembuskan pada makanan dan minuman. Kalau anak masih menyusu,hembus pada susu

6.Untuk membantu anak mudah belajar baca zikir Ya Latif sebanyak 129 kali diikuti ayat 19 dari surah As-Syura yang bermaksud "Allah maha lembut pada hambaNYA. Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang dia kehendaki dan Dia lah yang Maha Kuat lagi Maha Kuasa.

7.Baca surah Al-Insyirah sewaktu menemani anak-anak belajar

8.Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa dari Surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud " Wahai orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah iman kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya"

9.Kita juga digalakkan menyentuh lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Lakukan setiap malam ketika anak-anak dalam keadaan baru hendak tidur. Ketika ini otak mereka sedang berada dalam separa sedar dan mudah merakam apa yang kita lafazkan.

10.Selepas solat lima waktu, amalkan doa dari Surah Al-Furqan ayat 74 yang bermaksud " Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati kami, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang bertakwa.

11.Amalkan ayat 40 dari surah Ibrahim yang bermaksud "Wahai Tuhanku, jadikanlah aku orang yang mendirikan sembahyang, zan zuriat keturunanku. wahai Tuhanku perkenankanlah doaku.

Doa-doa dari ayat Al-Quran yang boleh diamalkan

1.Supaya anak-anak pandai belajar, baca surah Al-Anbiya' ayat 79 selepas solat Subuh sebanyak 10 kali dan diikuti doa

2.Sewaktu anak-anak bergaduh, baca surah Al-Baqarah ayat 102

3.Supaya anak-anak lembut hati dan elakkan panas baran, baca surah A-anbiya' ayat 69, juga surah Al-Hasyar ayat 22 hingga 24

# ini aku kena selalu amalkan utk diriku juga

4.Anak-anak malas ke sekolah, baca surah Taha ayat 1 hingga 5.

5.Anak-anak yang suka keluar malam, baca surah Ar-Rum ayat 31 sebanyak 33 kali.

~ InsyaAllah..kita berusaha utk memperbaiki diri~

- Posted using BlogPress from my iPhone

Adik aliff hisap ibu jari kaki??

Salam
Just nk share...
Just nk tau sape-sape ada pengalaman sama...
Ada tak penah dengar org tua2 kata

"aaa... Hisap ibu jari kaki tu mesti nk dapat adik.."

Adala aritu , 2 minggu lepas rasanya aliff hisap ibu jari dia.. Masa nk tdo dlm buai..Bukan bersungguh-sungguh... Just hisap sekali dua then lepas kaki tu

Yang buat aku teringat ckp org tua2 tu sebab :~

1. Hariini period aku da lewat 3 hari...( sebabnya kitaran period aku mmg regular 28 days)

2. Dua tahun lepas.. Masa sebelum mengandungkan aliff, ammar hisap ibu jari kaki dia!! Haaa... Masa tu dia umur 4 tahun :) mmg kelakar masa tue..

# aku bukan nk percaya sgt benda ini...cuma dijadikan panduan dan suka-suka

- Posted using BlogPress from my iPhone

Saturday, November 5, 2011

Aiskrim malaysia RM 0.20 sebtg!

Salam hari Sabtu...
Wahhh... Penat sikit nie, pepagi tadi pergi pasar, beli ikan.. Ayam... Sayur-sayuran... Sotong.. Haaa, kiranya memborong dgn kuantiti yg byknya... Penuhla petiais kt umah tue... Huhuhu

Maklumla.. Cuti sampai hari selasa, niat dihati tu nk memasak dgn jayanya! Haha...

Esok kita sambut hari raya haji...emmm... Mesti semua tgh sibuk memasak utk esok?? Tapi aku tgh rehat2...:) masak esok pg, sebelum subuh!

Raya esok mkn lontong... Nasi impit da rebus... Esok pg msak lontong


Haaa... Sebenarnya nk tulis entry pasal buat aiskrim malaysia... sgt suka aiskrim nie...

Lepas siap menyiang ikan...kemas dapur dan Sambil tunggu nasi impit masak... Kami pun buat aiskrim ni..

Abg ammar bubuh asam boi dlm plastik... Then ayah masukkn air...

Ibu?? Haaa... Tukang ikat hujung ais tue... Ayah x pndai... So ibu la kena buat


Bukan nk jual, tapi nk mkn sendiri... Dan cdangnya nk mkn esok masa raya! Hahaha...



Adik comel pun tolong...
Haaa... Tolong penyekkn aiskrim! Huhuhu...



Hasilnya... Huhuhu ..
Penuh petiais kami...

- Posted using BlogPress from my iPhone

Tuesday, November 1, 2011

Kaedah Kiraan Zakat Saham


Secara umumnya ada tiga jenis saham yang dimiliki dan diceburi oleh org pada hari ini.

Pertama, saham yang dilaburkan ke dalam Bursa Saham. Saham ini dijual beli sepanjang tahun. Kedua, saham yang disimpan hingga ke hujung tahun. Saham ini biasanya bersifat Saham Amanah dan penyimpan saham mendapat untung berdasarkan harga saham pada hujung tahun berkenaan.

Ketiga, saham yang dilaburkan ke dalam syarikat, yakni orang yang melaburkan saham atau pemodal itu dinamakan sebagai pemegang saham.

Disebabkan aku hanya terlibat dgn Saham yg nombor dua tu... Iaitu Saham Amanah, maka aku sertakan bagaimana nk kira zakat... Maklumlah, nk hujung tahun da nie... Nnti umumkan dividen dan bonus yg akan diperolehi...

Utk saham yg kedua,iaitu saham yang disimpan sepanjang haul/tahun, maka hendaklah diambil harga saham pada hujung haul (biasanya hujung tahun) berkenaan. Ia tidak melihat kepada harga unit terendah saham sebagaimana yang diamalkan sebelum ini.

Contoh: Cikgu Rai membeli Saham Amanah pada 1 Januari 2011 dengan nilai RM5/Unit. Jumlah keseluruhan saham beliau adalah 10,000 unit = RM50,000.
Pada hujung tahun 2011(31 Dis. 2011), harga seunit ialah RM5.50/ Unit. Maka, zakat saham Cikgu Rai ialah,

10,000 unit X RM5.50
= 55,000 X 2.5%
=RM1,375.

Seandainya pada hujung tahun itu harga seunit saham adalah lebih rendah daripada harga belian, maka hendaklah dilihat sama ada masih berada di atas paras nisab atau tidak. Jika masih melebihi nisab, maka masih wajib dizakatkan.

Contohnya:

Harga belian 1 Jan 2011= RM5/ Unit

Harga pada 31 Dis 2011= RM4.50/ Unit

Jumlah saham =10,000 unit

Maka,
RM4.50 X 10,000 unit
=RM45,000 dan hakikatnya pemilik saham rugi, kerana semasa belian dahulu nilainya RM50,000.

Namun, oleh kerana RM45,000 itu masih di atas paras nisab, maka wajiblah ia dikeluarkan zakat,
iaitu RM45,000 X 2.5 % =RM1,125.

Huhuhu... Mcmana?? Faham x??
Senang nk kira, kalau sebelum2 ni aku bayar zakat ikut cara kiraan RM 25 untuk simpanan RM 1000
Maka kalau ada RM 50,000, kiraannya

RM50,000 / RM 1000 x RM 25= RM 1250

InsyaAllah Berkat duit kita

~ZAKAT MEMBAWA BERKAT~

Polisi Insurance




Salam hari selasa
Baru lpas mkn bihun yg aku masak dan bawa bekal...:)

Polisi Insurance ETIQA da sampai...yeahhh

Potongan gaji da dibuat masuk 2 bulan RM 212.00 haaa... Insuran ni ada medical card n boleh claim setiap 3 tahun... Alhamdulilah ada juga rezeki nk amik insurance ni.

Insurance ni ada MEDICAL CARD... tu yg aku amik tue...insuran sebelum ini, takaful mesra... Masuk dari tahun 2003, aku terminate minggu lepas... X cukup kos! Huhuhu...

Location:Bilik guru